February 23, 2007

Kimchi craving

Har varit jättesugen på kimchi i flera dagar. Tips på den godaste färdiga kimchin eller bästa kimchi-receptet mottages tacksamt.

När jag var som mest desperat och kimchilös sent i onsdags kväll hallde jag massor av sriracha hot chili sauce i mina snabbnudlar med kokt kinakål. Det var en klen ersättning. Samma kväll satte jag igång en egen kimchiprocess, försökte hitta något recept på supersnabb kimchi (typ en kvart?) men det blev denna.

Köpte nästa dag två burkar kimchi, båda av märket Wang (men det står att de är tillverkade i Sydkorea), för dyra pengar (60 kr för 400 g och 20 spänn för 120 g!) på den där kinaaffären direkt till vänster när man kommer upp ur Hötorgets t-bana på Olof Palmes gata. Och den stora burken smakar inte ens bra! Kålbitarna är inte krispiga utan känns kokta... skitsegt alltså.

Innan detta köpte jag, också då i desperation, kimchi från Yu(hjärta)Bibimbap. Förfärades då av priset (25 kr) för kimchi som räckte till två portioner snabbnudlar åt mig. (Ja, jag erkänner, jag äter väldiga mängder snabbnudlar. Men det går i perioder. Vårt Ica har sån god sort som heter Samyang Ramen. Till och med bonussonen känner skillnad på den och annan ramen. Han är en riktig snabbnudelskonnässör...det var typ en av de två, tre rätter han åt frivilligt fram tills nyligen.)

Jag oroas också av att bägge kimchiburkarna innehåller natriumglutamat(MSG) Frågan är om det är MSG jag är beroende av eller kimchin? Nåväl, kimchin är så dyr så jag kommer nog mest försöka göra egen hädanefter. Utan MSG.

För övrigt förgylldes vår rödkoktfläsk-middag av Lagers prig poon nam pla ikväll. Jag var lite orolig för att vi inte hade rostat chilin, men som maken sa: lime, fisksås och chili - hur kan det gå fel?

Labels: , , , , ,

14 Comments:

Blogger Martin said...

MSG-skräcken verkar vara ogrundad.

"In April 1968 Dr Ho Man Kwok wrote an article for the New England Journal of Medicine where he said

'I have experienced a strange syndrome whenever I have eaten out in a Chinese restaurant, especially one that served northern Chinese food. The syndrome, which usually begins 15 to 20 minutes after I have eaten the first dish, lasts for about two hours, without hangover effect. The most prominent symptoms are numbness at the back of the neck, gradually radiating to both arms and the back, general weakness and palpitations...'.

This comment began a global health scare about MSG and 'Chinese restaurant syndrome' was born. Considerable research has failed to find any syndrome related to MSG (or in fact any negative health effects at all), and Chinese restaurant syndrome is largely resigned to myth status. However the damage was done, and MSG is still thought of as suspect by a large proportion of the general public, and many foods continue to be labelled 'MSG free'.

http://en.wikipedia.org/wiki/Monosodium_glutamate#Health

9:11 PM, February 23, 2007  
Blogger Lagers tabberas said...

Natriumglutamat kan tom anses som nyttigt. I för stora mängder smakar det kopparoxid och metall om maten. Asiatisk mat har ändå så mycket smak inkapslad att msg knappast kan anses nödvändigt.
Varför då inte använda fisksås istället som är ett slags naturligt flytande msg,
Space babe - jag har ett specialinlägg för Dig på min blogg idag

9:37 PM, February 23, 2007  
Blogger Morelli said...

Gamla kära MSG! skrev en halv artikel om det. Jag kommer i håg skyltarna på kinakrogarna i New York: NO MSG stod det överallt.

9:10 AM, February 24, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Men Space Babe! Du var alltså ett stenkast från Sthlm:s bästa affär för vissa långväga matvaror och väljer att gå till en annan? Min lilla familj är givetvis stammisar på Omi Food på Olofsgatan (Palme får inte vara med i denna adress men han ligger förvisso begravd vid gatans slut) och det är också där vi alltid köper vår kimch'i som är färsk och gjord i Sverige.

Bortsett från japanska varor så brukar Omi dessutom vara billigast och fräschast när det gäller grönsaker, thaicurrypastor m.m. Vi köper däremot helst vår fisksås i (under?) Söderhallarna eftersom vi föredrar den vietnamesiska varianten.

12:01 AM, February 25, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Jag har hört mycket gott om Tistelvinds kimchi, men inte kommit åt att smakat på den själv. Tror att den finns att köpa bl.a. i hälsokostaffärer.

http://www.tistelvind.se/h1-Kimchi.html

11:44 PM, February 26, 2007  
Blogger Jessica said...

Säljer inte Arirang kimchi?
I så fall, look no further.

10:50 AM, February 27, 2007  
Blogger Space babe said...

mZ: Jag har hittills letat efter Tistelvind förgäves i mången ICA-affär. Ska kolla din länk.

Jessika: Jag ska luncha med Dianyingren a k a Filmgubben på Arirang idag! Just nu har jag två äckliga Wang-burkar kimchi, en färsk och svensktillverkad kimchi från Omi samt en burk hemmagjord kimchi på g i kylen. Man kan inte ha för många dock. Jag bestämde mig förra veckan för att aldrig vara utan kimchi igen.

11:03 AM, February 27, 2007  
Blogger Ana said...

Jag har ett på min blogg! Ett recept från DN. I den här länken.
http://anaudovic.blogspot.com/2006/11/kimchi-dagen-blir-en-annan-dag.html

6:40 PM, February 27, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Tistevind kimchi brukar finnas i Coops butiker. Det finns två varianter, en "hot" och en "medium". Har dock inte testat dem själv ännu. Men de är i alla fall ekologiska och MSG-fria.

Har du testat receptet på kimchi från http://www.kimchi.se förut? Jag har själv funderat på att använda det, så det vore intressant att veta om det blir bra.

8:58 PM, February 27, 2007  
Blogger Space babe said...

Ana: Va bra, jag ska prova igenom lite olika kimchi-recept!

fredrik: Ok, jag brukar inte handla på Konsum/Coop. Har ingen nära mig. Får kolla upp. Receptet blev helt ok, men jag tycker att det saknas ngt. Kanske blir det godare när det får syra till sig ännu mer.

7:21 PM, February 28, 2007  
Blogger Jessica said...

Jag har gjort dn-varianten. Tyckte inte att den blev som "riktig" kimchi. Lite som att göra surkål tror jag. Ju längre desto bättre typ.
Hälsokostaffärer kan ha tistelvind också.

10:00 PM, February 28, 2007  
Blogger Smarta Sara said...

KIMCHI! Har ätit det vid några få tillfällen men aldrig har den varit så bra som när min väninna H:s koreanska väninna och henns bror bjöd på Kimchi en mycket trevlig "alla-tar med-sig-något-till-bordet-fest". Alltså, den var himmelsk. Och hade stått och surnat (säger man så?) under några månader på en balkong i Årsta.

7:29 AM, March 01, 2007  
Anonymous Widing said...

Är själv kimchitokig. Tistelvind är skitgod men en burk 380g på coop kostar 39 kr! Alltså typ 250kr i månaden bara för att ha kimchi i hushållet! Det är ruinerande! Hur ska detta sluta...

7:32 PM, October 11, 2010  
Blogger Space babe said...

Widing, du måste göra egen kimchi. Åt en god på fest i helgen. Ska kolla om jag kan få receptet.

11:23 PM, October 11, 2010  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se