October 1, 2007

Torsk på fisk

Jag fattar faktiskt inte var folk som äter torsk har befunnit sig de senaste 3 åren. Jag tycker det borde vara allmänt känt nu att torsken, ålen och en massa andra fiskar är på utdöende och ALLA borde i största möjliga mån sluta äta dem!

Jag menar inte att man ALDRIG ska äta dem, själv äter jag ibland ål på japansk restaurang, kanske 3 ggr om året, men jag tycker inte att man ska lägga ut recept på hotade fiskar, och framför allt - att man ska ge alternativ till dem om man skriver recept där de ingår.

Jag håller med om att det är svårt att låta bli sina favoritfiskar/rätter, men vi kan väl försöka?

Har sagt till i min lokala mataffär, där sa butikschefen att det är kunderna som bestämmer. Idag sa jag till i Ica Sicklas fiskdisk, de sa likadant, att så länge kunderna köper så säljer de. Så sluta köpa! Ursäkta om det låter skrytsamt, men jag minns inte när jag köpte torsk sist. Däremot vet jag att jag åt torsklameller tillsamamns med en bunt andra matbloggare på Esperanto i våras *skäms*.

Hittar inget "cause" om torsk eller andra fiskar på Facebook, men är det någon som skapar ett lätthittat ställe och skickar en länk så går jag med direkt och värvar så det står det härliga till. Lovar.

Är det folk som har kvällstidningskontakter får ni gärna också starta en kampanj mot torskkonsumtion!

OBS! Jätteräkor är inte heller comme il faut, på grund av förstörda mangroveträsk.

Labels: ,

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Folk vill inte ändra sina matvanor. Jag har i ett par år tjatat på bl.a. min mor att hon inte borde köpa torsk. Likväl köper hon torsk nästa gång jag hälsar på (Eftersom jag inte äter kött måste hon ju laga fisk eller nåt sojasubstitut, annars blir det "för avancerat". Pust).

(Lunch)restauranger är en stor bov i dramat tror jag. Det är sällan man kan gå runt och kika på ett par lunchrestaurangers utbud i stan utan att stöta på torsk.

Lunchhaken är f.ö. löjligt sega att ta till sig förändringar på menyn. Jag menar, hur många dagar i veckan vill man äta "pocherad torsk med skirat smör och potatis"?

David

4:53 PM, October 01, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Torskproblemet togs upp i senaste Argument i SVT, såg jag i påannonseringen. Jag brukar dock sällan orka se den sortens debattprogram, så jag vet inte vad de kom fram till. Man kan ju i alla fall hoppas att en och annan får sig en tankeställare.

Själv har jag inte köpt torsk på flera år, men kanske att det någon gång slukit förbi radarn när jag käkat ute. Jätteräkor och ål visste jag inte var illa ute, men det äter jag nästan aldrig ändå.

12:20 PM, October 02, 2007  
Blogger mardin said...

Vill tipsa om www.svenskfisksoppa.se, en webb med just fisksopperecept där bästa receptet vinner fina priser!


Varför inte lägga upp dina recept även där? Jag lovar att rösta på dig!

Mvh
Mardin

11:45 AM, April 23, 2008  
Blogger Space babe said...

David, har inte sett din kommentar förrän nu. Du måste få din mamma att upptäcka hoki eller sej! Eller gös! Skitgott att ångkoka, kolla in bland mina senaste inlägg, eller googla Mathimlen och ångkokt gös.

mz, jag vet. Debatt med Stina tog också upp det, men där blev det tydligen helt uppåt väggarna, satt massa fiskare och sa att Isabella Löwin hade fel. (Hon med Tyst hav som fått massa priser.)

mardin: Har inget bra recept på fisksoppa, tyvärr. Kolla istället in mitt ångkokta gösrecept! Tack för ditt tips och uppmuntran, men jag tycker du är lite övermodig som lovar att rösta på mig innan du sett receptet, tänk om det inte var så gott? ;-)

12:44 PM, April 23, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se