December 20, 2007

Kattliv

Kan bara inte undanhålla er detta. Fick den av Tommy som skrev: Alla kattägare känner igen sig!



Den nya missen är underbar. Jag var skeptisk först, gillar inte starka kontraster på katter, föredrar ganska enfärgade, är väl präglad av Tintomara och Hermine, Tommys två snövita katter som numera bor i katthimlen. Max, eller Mao som jag oftast kallar honom, för det betyder (rätt betonat) katt på kinesiska, är världens hungrigaste katt. Han vill ha mat JÄMT! Jag som själv har ett ganska passionerat förhållande till mat har aldrig kunnat neka någon mat. Han kommer bli rund som en boll... Jag måste utöva självbehärskning åt oss båda. Jag kan förvägra mina barn godis och glass och choklad, men mat - nej, där går gränsen! Och katten är ju som mitt barn, lite grann.

Jag är inte lika förtjust i Mao när han kissar och bajsar utanför lådan eller på balkongen, eller som idag: har sopat ut en fjärdedel av kattlådans sand på golvet i sin iver att täcka över kiss och bajs. Tack, men nej tack liksom. Hans fruktansvärda nit kanske beror på att han bott utomhus i minst ett halvår och inte behövt befatta sig med begagnade lådor, utan ständigt haft fräscha jaktmarker att uträtta sina behov på.

Annars är min mest upprepade mening denna vecka: Åh, vad jag älskar den nya kattsanden! (Ja, jag är en passionerad person på alla sätt och vis.) Att jag inte tänkte på det på stört att kolla upp Råd och röns tester, klart de testat kattsand! De rekommenderade tre olika sorter, endast en, Pussy Kompakt, fanns på min lokala livsmedelsbutik. Men den är underbar! Man behöver aldrig rengöra lådan, för man fyller den med minst 5 cm sand och kisset stelnar direkt till en klump så den nuddar aldrig vid lådan. Älska, älska, älska Pussy Kompakt. Nobelpriset till han som kom på det! I klassen...hm...litteratur? För att han underlättar för folk som gillar katter och såna är ofta författare eller författar-wannabes? För att Pussy Kompakt inspirerar till poesi?

På natten brukar han ligga bredvid min kudde eller på den ibland. Han är dömysig då.

Labels:

3 Comments:

Blogger Martin said...

"Pussy Kompakt -- I'm Lovin' It"

"Pussy Kompakt -- You Can't Beat the Feeling"

"Pussy Kompakt -- I Can't Believe It's Yoghurt"

1:39 PM, December 20, 2007  
Blogger Jessica said...

Jotack, så var det. Fast min kröp in under täcket och bet mig i tårna när jag inte gick upp fort nog. Men det är ju ändå bättre än ett bollträ i huvudet var och varannan dag.

2:21 PM, December 20, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Vad roligt Mathimlén att ni har katt. Isapisa God Fortsättning!

10:44 AM, December 28, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se