January 4, 2008

Tips från coachen!

Mat är så underbart för det förenar. Jag visste inte att min kollega var en läckergom, men i morse gav han mig massor av bra tips, framför allt kring Bredäng med omnejd. Till exempel berättar han att Vi-butiken i Bredäng (eller Telefonplan?) har skitbra kött, att turkaffären där har det bästa och möraste halal-lammköttet, att på Kennys grill i Örnsberg ska man ta thairätten med tre erigerade chilisar på, att Paul Newmans såser är jättegoda och finns på Ica Kvantum samt Citygross. Att hans favoritolivolja heter Fruttato och går att köpa på Coop. I den doppar man med fördel platta bröd med sesamfrön som man köper i redan nämnda turkaffär i Bredäng. Bröden tar ofta slut, så det gäller att vara där i tid.

Här nedan har vi lite annat smått och gott från honom. Gombefriaren, du är välkommen att gästblogga! Gärna om ditt förhållande till mat. När det började bli viktigt etc.

Stan´s bästa sushi: mittemot Konstfack vid Telefonplan bl a de famösa syrligt kryddstarka bläckfiskrullarna.
Stan´s bästa mackor: Chez Albert på Roslagsgatan. Här finns också fantastiska ostar, korvar, marmelader, bröd å annat - av franskfödde herr Albert o hans på franska brytande svenska hustru. Numera huserar även sonen Albert i affären.
Stan´s bästa thaimat: Kenny´s Grill Örnsberg. Starkt men inte dödande. Eller snarare dödande på rätt sätt.
Fler tips kommer.
Hälsar Gombefriaren

Labels: , ,

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Knaperstekt skånsk eller helst argentinsk blodkorv med keso och rårörda lingon.
Blodkorv svårt få tag på, finns dock oftast på ICA Karlaplan. Den argentinska har jag aldrig sett i Sverige, tyvärr. Kanske Östermalmshallen.
Drick Lingondricka (t ex Jokk) alt Tranbärsdricka till.
Gombefriaren

PS Apropå Vi-butiken Bredäng: fråga efter han som stycker o plastar in, kan peka ut bäst utskuren biff. Häromdagen köpte jag en av mina 10 bästa köttupplevelser någonsin - utpekad av nämnde fryntliga man. Enda problemet var att han var så fryntlig att det var svårt att komma iväg, jag var ju ashungrig. DS

1:45 PM, January 05, 2008  
Blogger Amber said...

Fruttato har jag kört med i höst - gott på kokta svartögebönor/black eye beans med flingsalt till. Ger jag sonen i en skål när han ser på tv, sitter vid datorn eller läser i badkaret. Slinker ner hur fort som helst! Till och med hans kompisar börjar gilla det.

4:19 PM, January 05, 2008  
Blogger Unknown said...

Testade sushin mitt emot Konstfack igår. Riset var blött/kladdigt/kompakt och lite för kallt. Och det var alldeles för sött pga all risvinäger! Makirullarna var enorma så de föll bara sönder. Tänk själva enorma risrullar av sött ris med pyttelite fyllning.

Stans bästa sushi är fortfarande Hattori Sushi Devil och Akki Sushi på Medis.

Bästa thaien jag kan komma på nu måste vara Butsaya på Hägerstensåsen.

8:17 AM, January 29, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se