September 18, 2008

Det mest förbjudna en mamma kan göra

...är detta, enligt Tilde de Paula.

Men efter pärlplatteincidenten utformas planen. Jag tänker begå en mammas största synd.

Jag går upp på morgonen och hejar hurtigt på barnen. Ser till att de kommer iväg till dagis och skola i tid. Vinkar glatt. Och så ett ”vi ses sen.”

Sedan vänder jag på klacken. Styr stegen raka vägen hem. Och jag städar inte.
Jag plockar inte ens. Diskar inte. Tvättar inte. Läser inga tidningar. Ringer inga samtal. Skriver inte ett ord på min nästa bok, min nästa krönika eller mitt kommande manus.

Jag bara lägger mig raklång i sängen. Och sover.

Och det dåliga samvetet, det blir lättare att hantera när jag känner mig lite mer utvilad.


Själv tycker jag att det mest förbjudna en mamma kan göra är att säga till sitt barn: "Jag vill inte ha dig."

4 Comments:

Blogger Jessica said...

Många av mina bekanta som får barn, de verkar vilja ha kakan och äta den också. Det perfekta livet liksom. Felfria barn, felfria föräldrar, ingen trötthet, inga tvivel, ett felfritt liv.
och jag vet inte vad jag tycker om det där eller att någon som har fått två barn går ut i media och säger skaffa inga barn. Vad skickar det för budskap om och till personen ifråga, och gud förbjude, till barnen och de upptäcker det senare i livet.
Jag kan inte få några barn så jag står väl en aning åt sidan men jag vil ändå tro att när allt kommer omkring så borde det vara uppenbart att beslutet är oåterkalleligt. Sedan blir det kanske inte sm man har tänkt sig, men hur mycket i livet blir som man har tänkt sig?

9:41 PM, September 18, 2008  
Blogger Space babe said...

Jessika, jag har förtydligat mitt inlägg. Det handlar om att Tilde de Paula i mitt tycke trivialiserar begrepp som "det mest förbjudna" eller "den största synden" när hon skriver att det är när hon skiter i att städa och sover istället. (Efter att ha gett barnen mat och fått iväg dem till skola etc.)

Jag tycker att man ska spara kraftuttrycken till situationer då de verkligen passar.

Eller, tja, jag säger iofs "jag älskar" eller "jag hatar" ditten och datten ofta, men att sätta rubben: "Det mest förbjudna en mamma kan göra", det är så falsk marknadsföring som det kan bli, iaf väntar jag mig en allvarlig och djuplodande, men jag är kanske återigen fantasilös. Dessutom hetsar jag upp mig för ingenting. Nu ska jag lägga mig och läsa Bone 3.

9:53 PM, September 18, 2008  
Blogger Jenny Morelli said...

det där fick mig att ännu mindre vilja läsa de publikationer som tdp och hennes gelikar förekommer i..(dn söndag?)

9:11 PM, September 24, 2008  
Blogger Pär said...

Någon av kvällstidningarna hade under fotbolls-EM rubriken "Zlatan gjorde det mest förbjudna".

Jag antog att han sodomiserat en get, medan min kompis misstänkte att han bajsat i duschen. Det visade sig dock att han hade uttalat sig om att det vore kul om en viss svensk landslagsspelare finge spela i EM.

F ö anser jag att Tilde de Paula och Malou von Sivers borde ges ett program i vilket de kan intervjua varandra med darrande underläpp, och som man kan zappa bort.

4:19 PM, October 01, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se