October 1, 2008

Jag är besatt

av det amerikanska valet. Det kom lite smygande, men nu är besattheten fullfledged. Om du också är det, läs usaval-bloggen på SvD med framför allt Martin Gelin (som skriver förvånansvärt bra om valet, pga eller trots sin uttalade partiskhet, välj själv), sen har Gelin tipsat om valbloggen på The Economist och ekonomibloggen Economix som passar i dessa finanskristider.

Jag och min man prickade ju skickligt in finanskrisen lagom till vårt husköp. När tidningarna fylldes av rubriker om höjda bolåneräntor och den ena banken efter den andra som gick omkull i Storbritannien och USA, så tänkte jag: "hm, vad intressant att alla inom finansvärlden plötsligt vill att staten ska gå in och hjälpa till, de som brukar vilja att staten ska vara så långt borta som möjligt från deras verksamhet."
Sen kom det mycket riktigt artiklar om det. Bo Rothsteins i SvD var den första jag såg. Igår skrev Stefan Jonsson i DN om det. Peter Englund vågar sig på att säga att det här är en större händelse än Elfte september.

Tänk om det verkligen sker en fundamental förändring!!! Det är värt lite höjda boräntor för mig.

(Uppdatering 2 okt): Igår kom ett svar på Rothsteins artikel. Nu väntar jag på fortsättningen.

Åh, det här klippet (Palin-satir) måste ni se! Fast då borde man ha sett det här först!
Uppdatering: Fast det här är nästan bäst ändå!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag är alldeles lugn angående huslånet. Det är bara bra om den man lånat pengar av går i konkurs.

12:43 PM, October 01, 2008  
Blogger CECILIA said...

Jag vet, jag ar likadan-som besatt! Far fjarilar i magen bara jag tanker pa usavalet!

5:56 AM, October 02, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se