February 1, 2010

Bulgogi crazy eller sempre Sempio


Av den koreanska maten har jag hittills fastnat mest för kimchi och bibimbap. Bulgogi har inte varit någon favorit. Vi gjorde egen marinad efter recept i Fem asiatiska kök av Yukiko Duke, och det var ingen sensation.

Min bror och syster i Kina, som båda är gourmander precis som resten av familjen, med undantag för pappa, har dock pratat om koreansk barbeque från och till. Och Yiqing har hyllat det sen sin resa till Tokyo för ett par år sen. Så under dagen innan avresan hem till Svedala tog äldsta brorsdottern med oss till ett ställe i Shanghai. Det låg i ett stort nybyggt (vad annars i Kina?) shoppingcenter tillsammans med en massa andra matställen som lockade med nudlar, curry, västerländskt kök, pizza, etc. Men just det här var fullsatt. Vi stod i kö i fem minuter och var på vippen att ge upp, men så meddelade hovmästarinnan att det fanns ett bord ledigt.

Och det var supergott. Grillningen gjorde förmodligen sitt till, men faktum är att jag nån månad senare stekte bulgogi (på oxfilé) hos YQ i Singapore och det var hur gott som helst. Barnen la dock beslag på det mesta. Men då kände jag att bulgogi är min nya melodi, även om jag ska vara återhållsam på grund av nötköttkonsumtionens miljöpåverkan.

När vi landade i Sthlm kunde jag bara tänka på bulgogi, så jag bad min man att åka till Luntmakargatan. Matbutiken bredvid Koreana öppnade 11, vi var där 10.50, så det var ett lätt val, även om det efter omständigheterna (16 timmars flygresa med ett byte och knappt nån sömn) kanske var lite för mkt ändå.

De hade bara en sorts marinad, och inte den som YQ hade. Ytterligare ett minus för att den innehöll msg. Tanten i butiken blev helt defensiv när jag föreslog att de skulle ta in en annan utan msg. Jag struntar i snacket om hälsorisker, tycker bara det är fusk och ger en lite metallisk eftersmak. Men den fick duga. Vi hade också bara fläskkarré hemma. Sammantaget var det ok, men inte mkt mer.

Jag mindes bara att Singapore-marinaden hette nåt med S, E, M och I, efter mkt googlande hittade jag den rätta. Det magiska ordet är Sempio.

Uppdatering: Jag har skrivit till Sempio och fått svar. Kolla oktober 2010.

8 Comments:

Blogger Jessica said...

Stay away from Fem asiatiska kök.

10:56 PM, February 01, 2010  
Blogger Mikkan said...

Vad är msg för någe?

7:21 AM, February 02, 2010  
Blogger Space babe said...

Jessika: Har inte du nåt bra recept? Ja, kanske är 5AK ond. Vi har gjort kimchi efter boken och den är inte heller så god. Eller, den är god i typ två dagar, sen blir den alldeles för sur. Och man vill ju inte stå och göra en LITEN sats kimchi.

Mikaela: MSG aka E621 (kolla "Den hemliga kocken") aka natriumglutamat.

11:08 AM, February 02, 2010  
Anonymous Dianyingren said...

Vilken lust jag fick att åka till Korea eller Japan för att äta yakiniku när du skriver om det. Har du provat ställena med yakiniku-bord, Sakura (om de har dem kvar?) och Murasaki?

8:12 PM, February 03, 2010  
Blogger Jessica said...

Marinad till bulgogi:
1 msk pressad vitlök (jo pressad men det funkar)
1 1/2 msk sesamolja
1 dl koreansk eller japansk soja
2 msk strösocker
1/2 krm svartpeppar

Blanda alla ingredienser till marianden och försök få sockret att lösas upp innan du lägger ner köttet. Låt marinera i 30 minuter.

2:38 PM, February 05, 2010  
Blogger Space babe said...

Är yakiniku precis samma sak som bulgogi då? Jag har inte provat. Den jag gjorde i söndags smakade inte lika gott som i Shanghai eller Singapore. Använde oxfilé och det blev helt smuligt. Jag kanske skar för tunt.

jessika: Jag använde ett recept fr nätet som var ungefär som ditt. Men smaken blev ändå inte som jag eftersträvade. Se ovan.

9:46 AM, February 09, 2010  
Anonymous Dianyingren said...

Njaä, pulgogi ("eldkött") och yakiniku (焼肉) är inte riktigt samma sak men en hel del japaner skulle nog kalla pulgogi i Korea yakiniku. Yakinikun skapades av koreaner som tvångsförflyttats till Japan och många "Korean barbecue"-restauranger med enbart yakiniku på menyn i Japan drivs fortfarande av etniska koreaner.
Knasigt nog lagade man pulgogi i SVT:s Go'kväll förra onsdagen. Den svenska kockan gjorde det mesta själv, även kimch'i. (fortfarande "in Play": http://tr.im/NOnr )

10:56 PM, February 11, 2010  
Blogger Space babe said...

Dianyingren: Ofta förebådar jag trender. När jag 1993 började med platåskor hade plötsligt alla det. Likadant med tajta byxor. Fast nu var det länge sen innan det här hände.

11:45 AM, February 12, 2010  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se