April 30, 2010

Greker greker greker

Idag hände nåt underligt på jobbet. En intervjuperson bad om mitt telefonnummer och ringde efter en stund och frågade om vi skulle ses senare. Det slutade med att vi åt lunch. Kanske skriver jag mer om det i ett annat inlägg.

Vi har just kommit hem från majbrasan. Som vanligt var det grekernas grillspett som var höjdpunkten. Kön var timslång. Efter 40 minuter hade vi kommit kanske 5 meter och det var kanske 30 pers framför oss. Jag frågade en grek jag känner om han kunde langa lite bakvägen. Han sa att det var lite svårt. Jag blev lite sur, men hade också förståelse. Jag VILL egentligen inte gå bakvägen. Men fan för ineffektiva verksamheter.

Det är likadant på kinesiska ambassaden. Jag VILL verkligen inte gå fram till tjänstemannen jag träffat på nån privat tillställning. Men ställd inför utsikten att vänta 100 nummer och när tjänstemannen ifråga vinkar vänligt till sig mig för särbehandling så är det svårt att stå emot.

Greken ägde tidigare den där grekiska grillen mitt emot Ringen. Den var riktigt bra. Han orkade inte så länge. Han fick jobba 24 h om dygnet sa han. Mina tankar går nu till en kinesisk tolkkompis i Uppsala som ska öppna vegetarisk krog vid stationen. Hon älskar mat vilket bådar gott. Men kommer hon att orka?

Greken sa hursomhelst att det finns bra grekiska krogar i Sthlm. Hans bästa tre är Dionysos, Esperia och Faros. De första två har jag varit på. Riktigt bra. Fabulös taramosalata på Esperia. Så mild med en aning fisksmak. Så potatisstinn.

Han diggar även Hosteria Tre Santi hårt. Sa att jag sku hälsa från honom om jag går dit. Ska prova.

1 Comments:

Blogger Amber said...

Samuel ville till "er" majbrasa, men våra cyklar har punktering och jag hade druckit vin, så det blev den närmaste i stället. Dock hade hans halvgrekiska kompis köpt med sig grillspett från er brasa och kom traskande till oss med det. Samuel i sjunde himlen!

Särbehandling - tja, varför inte?! De flesta får det någonstans, så det är väl bara att passa på? Det är en djupt mänsklig sida! Du tar ju inte maten ur munnen på någon, eller hemmet i från någon...

11:33 AM, May 01, 2010  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se