November 6, 2005

Ian McEwan på TV4

Såg jag igår på Nyhetsmorgon lördag (tack, Tommy för sms:et!) med Lasse Bengtsson som är en synnerligen trevlig programledare, tycker jag. Han är perfekt i min smak: kompetent, påläst, intresserad, men samtidigt inte påträngande kändisaktig. Man ser aldrig några löpsedlar om Lasse Bengtsson. Han är en helt vanlig och reko människa som är bra på det han gör.

Intervjun med Ian McEwan var väl genomförd. Hade översättaren skött sitt jobb tror jag att jag hade följt det med större intresse genom allt barntjut (Signe) och barnillamående (Samuel). Nu fastnade vissa detaljer i minnet, som texten Mother Tongue han skrivit om sin mors förhållande till språk vilket satt sin prägel på honom. Sen så blev jag också glad över att han också gillar Philip Roth och tycker han borde ha Nobelpriset!

Fast lite besviken blev jag över att han inte tillade i all ödmjukhet att han naturligtvis bara kunde tala om engelskspråkiga författare. Men det kanske var underförstått.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se