February 2, 2006

Skadeglädjen en sann glädje

Var på två trevliga kompisluncher idag. En med Tommy på Aroydee/Deluxe (vi fick dimsum för att vi kom före lunchrushen! Snacka om service!), och en med Maria. Maria tipsade mig om att Johan Croneman sågat Toppkandidaterna - SVT:s hårt lanserade dokusåpa om unga som vill bli politiker, för er som undviker kvällstidningar, tv-bilagor och allt annat utom bloggar. Visserligen har jag nyss hyllat programmet eller i alla fall gett det klart godkänt, men ingenting är så roligt att läsa som en bra (snälla nån, ge mig en synonym till "bra"! Intelligent? Klyftig? Ordekvilibristig?) sågning.

Marias mat på Saline (varför heter den så? Var det Anna "Saline" Sahlins kille som startade den eller? Hon var med i Barnen i bullerbyn av Hallström, den var underbar.) var tråkig: menyns rimmade oxbringa med glaserade grönsaker kom in som torra skivor kött med isbergssallad som simmade i nån ljummen buljong. Jag uppmanade henne att klaga när hon berättade att den kostat 90 spänn. Så hon klagade och in kom en ny rätt: helt ok varm lax med couscous eller bulgur, dessutom fick hon 10 spänn tillbaka. Bra va? Det lönar sig att vara kinkig och besvärlig.

Jag fick en god kopp kaffe. Bra servitör.

Handlade roliga presenter till två barn som fyller år. Nanas A och dagiskollegan Max. A fyller ett år, hon ska få en liten röd väska med ett munspel i. Max ska få en jättefin sopskyffel och sopborste. Först tänkte jag att lillan skulle få det, men ville göra en feministisk insats. Lillan kanske får en så småningom. Jag uppmuntrar allt slags barnarbete i den burgna medelklassen.

Förresten så var jag på banken kl 10 idag för att få ordning på mina fonder som jag inte brytt mig om sen jag började spara 1997. Slutade månadsspara under nedgången (dumt, jag vet) men äntligen har fonderna återhämtat sig och jag känner mig riktigt förmögen. Ett par av fonderna har gått upp 20-40 procent! Så nu ska jag börja månadsspara igen. Kanske dum tidpunkt igen, men bra i längden. Förhoppningsvis.

Min fondrådgivare var en blond stekarspoling vid namn Carl (han kanske stavar med K, men det kändes som Carl med C). Bakåtkammad page. Kan det bli värre? När jag frågade honom om 500 kronor i månaden var mycket att spara svarade han:
- Det kan bara du avgöra.
Jag hade lust att fråga: Men hur mycket sparar andra? Så jag gjorde det.
- Det är väldigt olika, sa han intetsägande. En del sparar ju inte alls, fast de kanske borde.
Jag nöjde mig med det, men tänkte: Men hur mycket sparar de som sparar? Säg mig! Jag är en konformist! Det hade varit en ganska kul grej att säga till en som ser ut som han.

Lillan är jättepopulär på dagis. Max mamma ringde särskilt och frågade om hon kunde komma på Max kalas, för kan inte hon och en annan viktig tjej så är det liksom ingen idé med nåt. Ha! Min dotter societetslejoninnan.

Nu står bonussonen och flåsar bredvid mig för att få tillgång till datorn. Ska han få det, tycker ni? Ok, då.

Disclaimer: - Nä, jag vill bara läsa din text, säger han. Jag tycker den är kul.
Den sötnosen.

Andra bloggar om: , ,

4 Comments:

Blogger deeped said...

Två saker - istället för en synonym ger jag dig en hel bok med dem; online. www.synonymer.se

Och det är dumt att börja spara nu - nu är det dyrt att köpa fonder. Själv ökade jag mitt sparande när det var som lägst vilket var rena guldgruvan...

6:38 PM, February 02, 2006  
Blogger Space babe said...

Tack för tipsen!

10:32 PM, February 02, 2006  
Blogger Pellen said...

Åt du flera luncher på en dag? Kan man göra det? Jag går i spinn. Min världsbild går upp i brygga.

6:07 PM, February 03, 2006  
Blogger Space babe said...

Ja, man kan gå på två kompisluncher, men man orkar inte äta mer än en. Speciellt inte om den består utav gröt med tusenåriga ägg, stekta breda riksnudlar med biff, friterade tarotdumplings och vårrullar med räkor.

Sen åker man vidare till nästa träff och sitter och smuttar på sitt kaffe medan kompisen äter en tråkig lunch.

10:59 PM, February 03, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se