April 28, 2006

Jag ger upp cous-cous!

No more cous-cous för mig tack. Den jag köper på restaurang är ok. Men den som vi (min make) lagar hemma smakar ofelbart härsket fett. Nu kollade jag för säkerhets skull och på paketet stod det bäst före dec 2006, så det ska alltså smaka såhär. Därför gör jag nu slut med hemlagad cous-cous en gång för alla.

Och vi som hade i grönsaksbuljong, avocado, lök, tomat, pressad citron och rucola. Iofs skulle det ha varit bulgur, men det hade vi inte hemma. Dessutom säger maken att bulgur och cous-cous smakar likadant förutom storleken på kornen och konsistensen. Jag har bara käkat bulgur en gång för länge sedan och det gjorde inget intryck på mig.

Iofs så åt jag bulgur häromdagen, minns jag nu, på det där libanesiska snabbmatstället som delar lokal med Roppongi. Fattoush eller vad det heter. Jag betalade 85 kr inklusive dricka för en bricka mat - allt var kallt! Salladen var som på McD. Kycklingen och lammfärsspettet smakade ok, men som sagt, det är rätt avtändande när allt man får är av lika kylskåpskallt som coca-colan.

Angående cous-cous får den en sista chansen (jag är inte den som är den): Jag ska se om den smakar annorlunda när den stått över natten, vilket ju kan vara restaurangtricket.

6 Comments:

Blogger Hanna said...

blanda inget i din couscous. Det ska bara vara salt och peppar, och smör kanske, men inga otäcka grönsaksbuljonger, lök, rucola och avocado. Couscousen ska vara för sig själv. Och den blir tyvärr inte bättre över natten, nej, helt färsk, bara vila sina tio minuter efter man blandat i kornen.

10:39 AM, April 29, 2006  
Blogger Space babe said...

Ondskan, den härskna smaken avtog faktiskt betydligt efter en natt. Men couscous är nog inget för mig helt enkelt. Varför äta det när det finns ris?

9:20 PM, May 01, 2006  
Blogger ...grönvita sidan upp! said...

Vafan, det är ju bismaken som är grejen!

(minnesanteckning: bjud aldrig space babe på cousousvarianten av den patenterade risoston)

1:22 PM, May 04, 2006  
Blogger Hanna said...

Jag är förbryllad. Jag vet inte vad ni pratar om för bismak. Jag kanske är smakblind just på den punkten.

6:15 PM, May 06, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Jag föredrar bulgur alla gånger. Brukar koka den i buljong. Smakar inte så mycket, men trevligt. Väldigt praktisk också, då den håller sig i kylen flera dagar utan att bli förstörd, som pasta.

Fast jag är å andra sidan ganske okräsen när det gäller mat, åtminstone på vissa punkter, så jag kanske inte är någon bra måttstock. :-)

11:41 PM, June 02, 2006  
Blogger Space babe said...

Ok, Milka, jag ger bulgur en chans till utöver couscousens många chanser.

10:23 AM, June 05, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se