April 21, 2006

Kinesiska barn - forts

"Det här handlar egentligen inte om asylpolitik utan om människosmugglare som utnyttjar systemet. Barnen inväntar ju inte något asylbesked utan försvinner innan dess."

Så säger migrationsminister Barbro Holmberg om de försvunna kinesiska barnen. Jag förstår inte riktigt logiken i det hela, asylpolitiken är ju systemet.

Om det inte finns legala vägar för folk att arbeta några år i ett annat land, så skapar de sig vägar.

Ja, jag vet att det är vår höga levnadsstandard som står på spel. Att vi (oftast, men när det gäller hemlösa så ser vi mellan fingrarna) inte tolererar att folk lever väldigt fattigt, som det förmodas att människor skulle göra om de bara fick komma hit som de ville och jobba.

Det finns ju knappt jobb så det räcker åt svenskar. Ändå finns det så många jobb som svenskar inte vill ha. Ja, det är en stor och svår fråga och jag har inga svar. Men jag stör mig skitmycket på Barbro Holmberg. Hur långt kan man förnedra sig för ett ministerjobb? Jag har läst om att hon varit respekterad och jobbat för humanare invandringspolitik (än en gång, detta ord som inte finns, det handlar bara om asylskäl & flyktingar numera), men av det ser man få spår nu.

Andra bloggar om: , ,

1 Comments:

Blogger Martin said...

Det är inte vår höga levnadsstandard som står på spel. Det är vårt socialförsäkringssystem. Sverige är än så länge inrättat på ett sådant vis att det kräver rätt stor målmedvetenhet att dö av svält på gatan här. Men om det ramlar in tillräckligt många människor utan utbildning och språkkunskaper så brakar systemet ihop.

Om vi inte brydde oss om hur det gick för folk här så kunde vi öppna gränserna och låta dem svälta ihjäl bäst de ville.

9:30 PM, April 21, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se