April 27, 2006

Sura tanten - c'est moi

Det är nåt med mig och tonåringar. Klev på tåget idag samtidigt med miljarder tonåringar på väg nånstans med skolan. En tjej sätter sig bredvid mig, en ung snygg kille med akne mittemot mig. Han bjuder henne på tuggummi och slänger samtidigt sitt gamla tuggade - in i hörnet under sitt säte! Jag blir genast fly förbannad och ber honom ta upp det.
- I don't speak Swedish, försöker han.
- Well, I speak English, and I think you should pick up your chewing gum and put it in the waste basket. Säger jag.
- Äh, vad fan, e de ditt tåg?
- Det är allas tåg.
Tjejen bredvid mig säger "äh, plocka upp det". Han vägrar. Min vana trogen blandar jag in familjen:
- Har dina föräldrar inte gett dig nån uppfostran? Fyfan, vad ouppfostrat!
- Håll käften! Håll mina föräldrar utanför!
- Det är du som blandat in dem!
Efter en stund reser han sig och slänger tuggummit. Jag tackar honom och han säger:
-Håll käften, tror du jag gjorde det för dig eller!

Men jag är nöjd. Fast jag funtade på om jag kunde ha varit lite coolare, kanske smickrat honom lite:
- En ung snygg kille som du ska väl inte uppträda så slarvigt, du ska ju va en förebild etc.
Istället blev jag som vanligt ilsk. Jaja... det gick ju bra i alla fall. Hoppas han inte blev alltför traumatiserad av att tillsägas av en ung tant huvudet kortare än honom.

Jag borde kanske ha hållit päronen utanför...

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Underbart! Jag beundrar ditt mod. Jag tror du gjorde honom en tjänst i längden.
-StockholmBeijing

10:29 PM, April 27, 2006  
Blogger Hanna said...

Jag har en kompis som stannade bilen mitt i en rondell och rusade ut för att säga till ett par tonårskillar som mobbade sin kompis att "sådär gör man inte". Hon tycker att hon känner att vuxna inte lade sig i och sa till tillräckligt när vi var små. Sen tycker hon det är bra för att kidsen inte riktigt kan tycka hon är tant, för hon har rosa hår. Hon är min idol.

5:47 PM, April 28, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Du är mer än fantastisk!

7:12 PM, April 28, 2006  
Blogger Amber said...

Menbah! Klart du gjorde rätt! Det är väl inte DU som ska ångra det ena eller andra - det är han. Nåt fattade han väl ändå, när han kastade tugummit där det skulle vara...

1:03 PM, April 30, 2006  
Blogger Amber said...

Ja, alltså bråttom, som vanligt - tuggummit, ska det vara.

1:04 PM, April 30, 2006  
Blogger Space babe said...

Tack för allt stöd! Jo, jag ångrar inte att jag sa till, men kanske att jag borde ha sagt till på något bättre sätt, en liten eftertanke som Sexism-debatten stämt till.

Men jag är en snarstucken typ.

12:22 PM, May 01, 2006  
Blogger A N N I K A said...

Jag tror det där med föräldrarna tog skruv. Också.
Bra gjort!!!

12:10 PM, May 15, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se