April 12, 2006

Olé olé - sådär

Var på tapasbaren Olé olé. var ofta där på 90-talet, för en kompis hade kontor i närheten och bjöd mig ofta på mat där. Vi åt alltid deras vitlöksdoftande kyckling med potatisklyftor och aioli.

Beställde den enda kycklingrätten på menyn i hopp om att det var den jag mindes, men den här var dränkt i oinspirerad tomatsås. Sen hade de konventionella bläckfiskringar och lite andra grejor. Ingenting anmärkningsvärt gott.

En kollega på jobbet är galen i tapas och brukar tala drömmande om att resa till Baskien (jag tror det var Baskien) för där ska finnas världens bästa tapas.

Vi åt ganska god tapas på Gran Canaria förrförra året. Åkte bil längs kusten och stannade vid en liten stad, parkerade ett par gator från hamnutsikten och gick in på första bästa bar där det såg ut att finnas mat. Bad den slitna servitören som påminde om Humphrey Bogart att rekommendera några rätter. Allt han valde åt oss var fantastiskt gott: fisk i vitlöksolja, bläckfisken med olivolja som kom in på en skärbräda, samt precis lagom friterade pimiento de patrón. Allt jag valde var skitäckligt, bl a paella och skinka.

I väntan på god tapas slösar vi inte med leenden.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Lyssna inte på pöbeln i tidigare inlägg utan njut av nya smaker i stället. Aioli i spank mat? Trist att du inte vidgar dina vyer.

Erik.

9:11 PM, January 19, 2008  
Blogger Space babe said...

Erik.
Trist ton du har i din kommentar. Om det är nån som vidgar sina vyer är det väl jag som accepterar aioli i spansk mat (vilket du uppenbarligen inte anser hör hemma där, jag har ingen aning. Jag bryr mig bara om i fall det smakar gott eller ej.).

Vet inte vilken pöbel du syftar på i vilket tidigare inlägg.

9:48 PM, January 19, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se