September 2, 2006

Dragon House - besök 1

Det är med viss tveksamhet man delar med sig av sina restaurangtips, men sen kan man ju också resonera som så att om det går jättebra för de restauranger som man själv tycker är bra, då kan man ge sig den på att andra krögare (alla krögare är opportunister) kommer att gå i samma spår...och sen dröjer det förhoppningsvis länge innan kvaliteten korrumperas, som på kinakrogarna, indierna, sushihaken. Kanske borde jag skrivit pizzaställena först.

Jag har varit på Dragon House. De har en buffé. Den vet jag inget om. Jag har bara smakat deras buffé-dumplingar (=jiaozi, det japaner fått till gyoza). De var helt ok. Lite för stora. Lite för torra och hårda i skalet, särskilt i hörnen där degen viks i flera lager. De är tydligen ångkokta, tycker det är lite överkurs. Jiaozi nykokta i vatten är svårslaget. De brukar till och med kallas för vatten-jiaozi. Men det kanske är svårt att hålla ett buffébord med nykokta jiaozi hela tiden.

Anledningen till att jag fick smaka buffé-jiaozi var för att mina kära väninna var där med sällskap, hon höggravida som jag var i Bordeaux med i juli.

De fick smaka våra tre rätter:
Vattenkokta kycklingskivor: jag hade hört talas om den här rätten innan från en annan kinesisk väninna som gjorde mig uppmärksam på denna krogs existens. Hon sa att deras kock var från Hangzhou, min hemstad, och att de kunde göra Dongpo(namn på känd poet från orten)-kött (marinerat helkokt fläsk som smälter i munnen). Men så fort jag kom in fick jag svaret att så inte var fallet, istället var kocken från Sichuan. (Jag förstår faktiskt inte varför Sichuanköket är så uppburet i väst, det är ju bara bedövande hett och pirrigt. Nej, tacka vet jag Zhejiangköket (min provins) där man låter råvarorna tala för sig själva.) Och det verkar också så på rätterna. Jag har aldrig ätit denna rätt förut, men den smakade för salt och rätt intetsägande i övrigt med inslag av sichuanpeppar. Kanske berodde det svaga pepparinslaget på att jag bett dem hålla igen på styrkan, men jag är inget fan av sichuanpeppar i alla fall, så.

Fiskdoftande aubergin:Den godaste rätten av de vi beställde, i mitt tycke. Välstekt aubergin (halvrå aubergin är en styggelse) med lagom sälta och mycket olja som gav auberginen den rätta isterkänslan, men jag hade gärna fått lite mer fiskdoft.

Sötsur revbenspjäll:
Alla barn och vuxnas favoriträtt i min hemstad. Där kan man också få sötsur fläskfilé, vilket gör att man slipper gnaga av köttet från de ofrånkomliga benen på revben. Men i Kina tycker många att bengnageri är grejen med kött. Ordspråket säger: Köttet bredvid benet, dottern som lever med mamman. Vilket betyder att ska man käka kött ska man äta det kött som finns nära ben, för det är godast. Ska man ha en kvinna ska man välja en kvinna som lever med sin mor, eftersom det förmodligen är en tillgiven, huslig och vördande kvinna - för att inte tala om att hon med all säkerhet är oskuld.
Den här rätten var inget vidare. Inte tillräckligt söt, inte tillräckligt god. Men sötsur fläsk är sötsur fläsk. Den kan inte bli äckligare än att man gladeligen äter den till ris.

Dragon House kommer jag att besöka igen, och då tänker jag ta deras ångkokta fisk. Bland annat.

Ok, bara för att jag älskar er: Hornsbruksgatan.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Dragon House är väl inte direkt en doldis efter att det marknadsfördes stenhårt av På stans chefred i samband med öppnandet. Men jag är skeptisk, sushibuffé går ju emot hela idén med sushi. Japansk jiaozi är vanligtvis stekt.

(kul captcha förresten: "gomctyg")

12:30 AM, September 03, 2006  
Blogger Space babe said...

Jag läser inte DN, ännu mindre DN Påstan.

8:46 AM, September 03, 2006  
Blogger Space babe said...

Stekta jiaozi går även under namnet Guo-te (klistra fast vid pannan, eller pot-stickers på eng), det är kanske det som blivit Gyoza.

8:49 AM, September 03, 2006  
Blogger Lisa said...

Jag (och bland annat Vinlusen) gick in och än snabbare ut efter att ha känt dofterna av buffén.
Kanske hade vi fel. Vill du vägleda oss under en kväll kanske?

9:06 PM, September 08, 2006  
Blogger Space babe said...

Jag är gärna ciceron nån gång på Dragon House åt dig och sällskap. Ursäkta det sena svaret.

3:34 PM, October 11, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se