August 25, 2006

Gästblogg: Saltosobrius gillar Lilla Karachi

Idag åt jag lunch på Lilla Karachi på Lilla Nygatan 12 i Gamla Stan. En moloken man stod vid tunnelbaneuppgången och delade ut gula reklamlappar, och jag hade ett indiskt sug i min mage.

Lokalen var proppfull av turister och kontorsgäng, men krögaren vinkade entusiastiskt in alla som stack in näsan och föste ner dem till källarvåningen. Jag åt lammcurry med ris, sallad och naan-bröd plus ett glas vatten, alltihop för 60 kronor.

Curryn var kryddig och krämig med lagom stora och många köttbitar som smakade mustigt av lamm. Färsk koriander ovanpå. I riset fanns strimlad morot och ovanpå rostad lök. I salladen fanns grön paprika och yoghurt-dressing ("kul med lite raitan taitan", skulle jag ha skrivit om jag varit göteborgare). Enda bocken i kanten var att brödet var mikrat, inte nybakt, men det var gott ändå.

Lilla Karachi måtte vara en av stans bästa lunchindier, därtill centralt belägen.

4 Comments:

Blogger Fluffgubben said...

Detta med indiska restauranger...
Det finns FÅ kök som är så skitiga som de du hittar på en indiska restaurang.
Jag går aldrig och äter indiskt, då upplevelserna jag haft "bakom kulisserna" är mig fortfarande överväldiga...

1:04 PM, August 26, 2006  
Blogger Space babe said...

Urk, Norman. Nu kommer jag inte vilja gå på fler indier det här decenniet. Men inget skrämmer min make. Så länge han inte kastar upp maten anser han den vara helt i sin ordning.

12:32 PM, August 28, 2006  
Blogger Fluffgubben said...

Ta bara den här ugnen där man bakar naan bread..*kväljer*.. näe fy för den lede.. Men annars så är jag inte heller så kinkig. Efter att ha avnjutit Plov i ett kloster i norra Ryssland klarar man allt.

7:07 PM, August 28, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Aha, men svenska syndikalister fixar hygienen.
SAC med Armas Sastamoinen i den intellektuella täten vill städa upp.
Tack Bakunin

6:59 PM, February 28, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se