October 10, 2006

Önskan

Jag önskar jag inte var så kinkig med mat. Verkligen!

Äter ni gott alla dagar? Gör ens Matälskaren det? Varje dag är en kamp för mig för att kunna få äta något som i alla fall inte är äckligt. Och i så fall så är det ju gott. Titta, inte kan man kalla mig kräsen?

Min man säger att det är en kock jag behöver, och jag håller med. Jag har aldrig velat sticka under stol med det.

Senast åt jag moussaka på En grek till (tror jag den heter) på Folkungagatan. Moussakan innehöll tre små slamsor aubergine, resten var potatis (lätt okokt), köttfärs, olja och tomatsås. Portionen var dessutom ojämnt mikrovärmd. Vad kan man kräva för 69 kr?

Ett par dagar innan dess åt jag på Sjätte tunnan i Gamla stan. En krog med medeltidstema. Mina förväntningar var därför lågt ställda, men jag hade behövt skruva ner dem ytterligare några varv. Den inledande kålsoppan var jättesöt, frågade min man om det var typiskt för medeltiden, han sa att det var så dyrt med socker då så det var inte troligt.

Varmrätten var älgfärsbiffar med en delvis kall rotsaksröra (rotsakerna återkom i alla rätter, de måste ha rätt låga kostnader för att köpa in käket) somman fick alldeles för lite av, när jag bad om mer röra fick jag istället rostade morots- och palsternackstavar. Tack, men det var inte det jag bad om. Färsbullarna var helt ok, men inte mer.

Makens fisksoppa var helt osalt och hade en mycket gräddig konstistens utan att vara det minsta syrlig. En i sällskapet undrade var fisken var, det var mer morot- och palsternacksoppa med saffransmak. Man fick visserligen en kräfta till och jag skymtade en och annan laxflisa när jag sopade igenom soppan för att se om jag skulle gilla den bättre än min egen mat. Maken fick tillbaka den och mina rester också, med varm hand.

Den enda ljuspunkten var det månghövdade och trevliga sällskapet.

Tips på var man kan käka goda luncher i Stockholm mottages tacksamt, helst på söder med omnejd!

6 Comments:

Blogger rosa fluff said...

Jag är också fruktansvärt kräsen. Får jag bestämma blir det vegetarisk wrap från "Medelhavs Delin" i söderhallarna. (varje dag)

4:53 PM, October 10, 2006  
Blogger Ana said...

Jag blir alltid deppig om jag får äcklig mat på dagarna! Det hatar jag. I dag åt jag lunch på Sono, jättefin sashimi, Ölandsgatan nära Skanstull, och middag hemma, Erik Lallerstedts "Your way" - supergoda nötfärsbiffar med champinjoner och stekt äpple. Salta ordentligt! Är hur gott som helst. Sedan finns ju sushistället i hörnet Krukmakargatan /Timmermansgatan, alldeles bredvid den kinesiska restaurangen. minns inte vad den heter nu bara för det, men de har Temaki! Strutar med avocado, majonnäs osv. Beställ gärna california-strut, den gillar jag i alla fall. Tullkrogens lunch är helt okej, bra fast väldigt svensk på gott och ont. Ligger i slutet av Götgatan, nästan precis innan den övergår till att bli en bro över till Gullmarsplan. Shanti på Gotlandsgatan har bra indisk mat. Pizzorna på Primo nära Nytorget är jättegoda, pizzasalladen också. Om man nu är sugen på pizza. Jag gillar faktiskt också Östgötakällaren, den är också lite svennebanan men bra. Ligger på Östgätagatan, precis efter Svejk, nära Folkungagatan. Och du måste äta på Amidas kolgrill, snett emot Folkets kebab på Folkungagatan (även den god). Det var allt jag kom på för nu. Ana

8:16 PM, October 10, 2006  
Blogger rosa fluff said...

primopizza yes!!
Brukar också "hänga" på Östgötakällaren.
Där blir man mätt.

9:03 PM, October 10, 2006  
Blogger Space babe said...

Ah men gud, tack Ana för alla bra tips! Och du med, Rosa fluff.

Jag älskar svensk husmanskost. Inte för inte har jag alltid prisat skolmaten och mina päron hade ju svennelunchkrog i herrans många år. Tricket är att gå dit direkt de öppnar, då är potatisen nykokt, fisken nystekt, såsen utan skinn, köttet otorrt etc, etc.

Ni har väl varit på Opus? Fransk husman tillagad av franske Patrick, hans fru serverar. 75 pix och inte alltid så lugn och skön stämning, men nästan alltid gott.

10:29 PM, October 10, 2006  
Blogger Xtian said...

Jag går ofta till moskén och äter. Mellanösternmat med lite "svennifiering" och ett stort + för hoummus som man får ta hur mycket man vill av.

Kalkonköttbullar på Ingelsta Kalkon i Söderhallarna är stora, goda och perfekta tillsammans med eras BBQ-sås. Sen kan man välja potatis eller ris, allt efter smak och hälsoläge.

Wok mee på östgötagatan har världens största portioner av nudlar jag nånsin sett för 65 pix(ta med, inte äta där). Kanske inte världens mest vällagade, men hyfsat gott och mycket.

Kan bara hålla med övriga om Östgötakällaren och Amida.

9:41 AM, October 11, 2006  
Blogger Ana said...

Opus har bytt ägare men enligt Leo Lagercrantz är den nya Opus (nu heter den Oscars opus) lika bra! Sen sei heter förresten sushistället där på Krukmakargatan. Ja, och moskén är ju lysande. Ibland har jag ätit helt ok mat på Blå dörren också, på själva torget vid Slussen. Jag gillar det italienska stället mittemot texmexen en trappa ner i Söderhallarna, lite deppigt utan ljus dock. Och äter man på japanska stället på St Paulsgatan (inte långt från mariatorget) måste man ta STEKTA gyo-za, i nån slags gryta, jättegott. Men har hört att de har slavkontrakt med sina anställda (som alltid är gravida) så kanske borde man bojkotta stället...

9:31 PM, October 15, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se