November 25, 2006

Två gåtor + Fredsgatan 12

Jag vet varför jag inte får något gjort. All min energi går åt att fundera på helt ovidkommande saker som att Rosita i Vietnam har wettex-dukar hemma, finns de att köpa även där? Jag brukar tvätta våra och återanvända, men vi slängde faktiskt en wettex-duk när vi lånade huset, dels för att den luktade surt, men framför allt för att maken torkat sonens spyor med den.

Rositas hushållspapper liknar på pricken vårt favorithushållspapper hemma. Vitt och tjockt med halva ark som är den perfekta längden för att snyta en barnnäsa. Vi brukar köpa den hos grönsaksturken, för ICA har inte den i sitt hushållspapperssortiment. Jag blev lite orolig över att rullen skulle hinna ta slut medan vi använde huset, tänk om det var allt de hade?

Igår käkade jag middag på Fredsgatan 12. Det var inte alls så gott som jag hade förväntat mig. Nu betalade jag inte själv, men jag hade nog inte tyckt att det var prisvärt om jag gjort det. Menyn bestod av biffcarpacchio med mald mandel + parmesanost som servitrisen ringlade balsamvinäger på, det var rätt gott, men med på fatet fanns även en fjärdedels kronärtskocka som smakade som alla andra kronärtskockor jag fått på restaurang - surt. Huvudrätten på saffransdoftande gös med bläckfisk och blomkålspuré var helt menlös. Till efterrätt fick vi smörig pärontarte med en väldigt subtil (jag kände nästan ingen smak) sorbet. Kombinationen var ok, men sötsaker är generellt helt bortkastade på mig om de inte är pannacotta eller crème brulée.

Jag var nästan mätt när vi lämnade restaurangen.

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Har dock aldrig ätit på Fredsgatan 12. Men det är tråkigt att bli besviken av gourmetställen. Men jag antar att det inte var några fel tillagningen?

6:40 PM, November 25, 2006  
Blogger Space babe said...

Jag tycker iofs inte att det är tråkigt att bli besviken på gourmetställen, då behöver jag inte lägga ut dyra pengar på att äta där igen. Jag blir nog mer besviken på vanliga ställen om det inte smakar bra.

Nä, på tillagningen var det inget större fel, mer salt hade behovts på gösen, men det är ju resultatet som inte imponerade.

Hm...nästa gång vill jag till Lux för att se om de håller vad allt jag hört lovar.

11:03 PM, November 25, 2006  
Blogger Morelli said...

jag har fortfarande inte ätit på lux- men du är ju frilans som jag? och VEM ska du äta julbord med? kan vi inte ta ett avdragsgillt julbord på lux efter den 7 december?...osa jenny

11:57 AM, November 27, 2006  
Blogger Space babe said...

Man får ju bara dra av typ 90 kr per person när man representerar, men gärna Lux med dig!

Såg Borat igår med Tommy. Vi skrattade en del, men efteråt kände jag mig lite ledsen för allt som Sacha Baron vad han nu heter utsätter andra och sig själv för. Det blev bättre när Martin sa att bl a Pamela Andersson är hans vän och med på det hela. Hon var en av dem jag tyckte mest synd om.

1:36 PM, November 27, 2006  
Blogger Ana said...

Får jag hänga med på avdragsgillt julbord?

1:00 PM, November 30, 2006  
Blogger Space babe said...

Självklart, Ana!

6:27 PM, November 30, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Menar du att ni SLÄNGDE en wettexduk???? Shit, jag som får dem specialimporterade!!! Jag får väl trösta mig med att jag fick en linneduk i utbyte...

Vi hörs på majlen

2:35 AM, December 01, 2006  
Blogger Space babe said...

Zornis, jag lovar, ni hade inte velat ha kvar den... Jag kan bli din lojala dealer av wettex-dukar om ett skriande behov skulle uppstå. Hälsa P+L+F! Puss.

12:42 AM, December 02, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Har precis skummat igenom hyllningar i Googles träfflista på sökningen "Fredsgatan 12". Bara massa unket smör. Sen hittade jag den här länken. Intressant, äntligen! Läs gärna min kommentar på samma krog. ville-och-jesper.blogspot.com

10:21 PM, June 25, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se