April 16, 2007

H&M-modellen i Kina

Ola Wong rapporterade från H&M:s premiärfest i Shanghai helgen och har även en artikel om öppnandet av butiken. Vad han inte verkar ha koll på (följande har min syrra berättat, måste kolla upp om det stämmer, men min magkänslan säger att det är sant) är att alla som jobbar i butiken får en lön på 4000 - 5000 yuan/RMB (lika mkt i SEK). Jag blev jätteförvånad när min syrra berättade det. Det är nämligen en jättehög lön för en butiksanställd. Jämför med svenska handelsanställda som väl är sämst betalda i hela befolkningen jämte offentligarbetare. De har väl bara drygt dubbelt så mkt som dessa kinesiska H&M-anställda? Otroligt, eftersom löneskillnaderna i övrigt Sverige-Kina i genomsnitt är ungefär 10:1, tippar jag.

Det enda kravet är att flickorna måste vara över 1.65 m långa. Behöver man gissa den andra kvalifikationen?

Labels: , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej!
Jag jobbar på SVT och ska åka till Qingtian och göra ett reportage. Vad jag förstår så är din mamma därifrån. Och du själv har varit där ett antal gånger? Kan man komma i kontakt med dig genom mail på något sätt? I så fall kan jag berätta mer. Jag vill inte lämna ut min mailadress på din kommentarsida. Går det att lösa på nåt sätt.

Bästa hälsningar
HC

10:25 AM, April 16, 2007  
Blogger Space babe said...

Hej, mejla mig på pappachang@hotmail.com

2:18 PM, April 16, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se