April 10, 2007

Manliga gynekologer forts

Uppföljning på diskussionen om manliga gynekologer. Jag är sen med denna post, men Alexandra Charles & co var ju ute på DN debatt med att kvinnor i södra Sverige inte får välja bort manliga gynekologer. Jag har inte själv läst texten, men däremot ett par bloggar som diskuterade den.

Då fick jag det bästa argumentet för varför kvinnor ska få välja bort manliga gynekologer. Tyvärr minns jag inte i vilken blogg jag läste den, men det var i kommentarerna, har en svag känsla av att själva bloggen var skriven av en hbt-person som var emot fritt val av gynekolog.

I alla fall så påpekades i en av kommentarerna att det troligen finns tre grupper av kvinnor som uppsöker gynekologer:
- kvinnor som inte bryr sig om gynekologen är man eller kvinna
- kvinnor som helst vill gå till en kvinnlig gynekolog
- kvinnor som helst vill gå till en manlig gynekolog

Varför inte försöka tillgodose alla dessa kvinnors önskemål? Och för all del önskemålen bland män som behöver gå till urologer? Jag anser inte att det handlar om diskriminering här.

Jag tycker man borde i största möjliga mån få välja vem man får vård av. Det handlar ju om subtila saker som personkemi också. Själv avskyr jag min husläkare; han är hårdhänt, okänslig och avfärdar mina problem. När jag försökt förklara det för andra husläkare på vårdcentralen verkar de bara tycka att det är jag som är konstig. Kan man byta vårdcentral? Fast jag gillar verkligen receptionisten där.

Labels: , ,

5 Comments:

Blogger Amber said...

Det var det dummaste - då borde man inte få välja husläkare heller... Jag valde bort min husläkare eftersom hon var ointresserad, hade dåliga kunskaper och var nonchalant. Har en mycket bättre nu, bytte helt vårdcentral också.

Skulle man inte få välja psykolog heller då, om man vore i behov av en? Hur skulle den personliga utvecklingen gå om man fick någon man inte kände att man kunde lita på, eller fick en som inte begrep ett skvatt av ens problematik?

Så länge man betalar har man rätt att välja när det gäller så intima saker.

9:01 AM, April 11, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Vad är viktigast, att en människa får vård eller att en manlig läkare inte blir diskriminerad? En bra läkare är empatisk och inser att människor vet vad som känns bra alt. inte bra. Jag tror/hoppas att de flesta manliga gynekologer förstår varför kvinnor "väljer bort" dem, om inte borde de nog sadla om.

/L

10:51 AM, April 11, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Valfrihet är överhuvudtaget väldigt viktigt i vården. Jag bytte barnmorska sent i graviditeten, bland annat på grund av att den jag hade försökte inbilla mig att jag led av förlossningsrädsla, vilket jag inte alls gjorde. Hon försökte verkligen skrämma upp mig genom att berätta hur ont det skulle göra.

Man måste alltid få välja alt. byta. Det är så viktigt!
Den dagen jag inte får välja kommer jag bli riktigt rädd.

/L

11:12 AM, April 11, 2007  
Blogger Jessica said...

Jag hade en manlig gynekolog. Han var jättebra, engagerad, kunnig, jättebra på mänskliga kontakter. Sedan slutade han och nu har jag fått en kvinnlig och det funkar inte alls. Det står och faller med personkemi. Sedan bryr jag mig mindre om om det är en kvinnlig eller manlig läkare och det gäller alla medicinska specialiteter.

4:00 PM, April 11, 2007  
Blogger Fluffgubben said...

Jag måste säga, ur ett manligt perspektiv att jag har all respekt för kvinnor som inte vill ha en manlig gynekolog, men tror precis som jessika sa att det mycket beror på personkemin. Jag skulle tycka det var otroligt obekvämt att stöta på en kvnnlig urolog, även om man som man aldrig är lika utlämnad. Intressant diskussion spacebabe!

//Vännen Norman

5:07 PM, April 11, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se