April 16, 2007

Okritiskt på radions Stil

Jag råkade lyssna på Stil i P1 häromdagen, jo, det var i fredags förmiddag. Jag höll på att krevera när jag hörde reportern Danjel Nams inslag. Jag vet inte om jag är jätte-elak nu, men jag kan inte hålla inne med detta. Och det är faktiskt inte sååå många som läser min blogg. Förmodligen lyssnar fler på Stil. Dessutom tycker jag att redaktören eller producenten har ett större ansvar än reportern i detta fall.

I alla fall. Nam var på en liten föreläsning som hölls på Grand Hotel av en amerikansk skönhetsdoktor. Han intervjuade lite kvinnor innan föreläsningen ("hej får jag ställa ett par frågor? - javisst, inga problem..." Sen när är det ok radio att blotta formen, tekniken, researchen, förberedelserna? Hade han med sig så lite bra material hem?), sen intervjuade han skönhetsdoktorn själv - helt okritiskt, verkade det som. Jag hörde i alla fall inga kritiska frågor.

Sen snackade han lite själv också, bl a om att doktorn har mottagning i Hollywood för alla stjärnor och är lite trött på alla unga skådisar som springer till honom för att de fått "hybris av några rynkor". HYBRIS? E-E-E-Eeeeeeh....(psyksjuka Anne i Little Britain.)

Sen berättar han att doktorn själv var hårt drabbad av akne i ungdomen och började experimentera med kemikalier som amatör, för att en vacker dag i en hotellobby se en otroligt vacker man stå i likadana badbyxor som "sina egna" - jag börjar faktiskt själv få svårt att reagera på formuleringen för det är lurigt med pronomen. Men det lät sjukt.

Alltså, jag är ambivalent. Jag anser ju att även folk som inte kan perfekt svenska ska få möjlighet att jobba som journalister. Men då måste för fan redaktörer se till att tvätta deras texter rena från fel. Annars gör man tusen och åter tusen invandrare otjänsten att lyssna in sig på dålig och inkorrekt svenska.

Är det NÅGON på STIL-redaktionen som lyssnat på inslaget innan? Var det ingen som reagerade på dessa formuleringar? I så fall bör de nog få sparken allihop.

Uppdatering 3 maj: Barbro Hedvall hyllar Stil. Jag har mejlat henne och bett henne lyssna på fler program och sedan recensera programmet igen.

Labels: , , ,

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det måste jag lyssna på. Rave on.
/L

10:24 PM, April 16, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Hehe, jag lyssnade på samma program i fredags och reagerade precis som du. "HYBRIS"?! Jag föresatte mig att lyssna om för att se om jag verkligen hört rätt, men glömde sedan. Noterade också ett par tillfällen då "sin/-a" och "hans" kastades om.

Jag tycker att man kan ställa olika krav på olika medier. P1 är ett av de medier som jag tycker att man ska kunna ställa allra högst krav på. I ett läge där allt färre artiklar korrekturläses och där språklig slarvighet kommer in på allt fler områden tycker jag att det är ännu viktigare med en språklig bastion. Där beslut fattas och inte tas. Där folk begår och inte tar självmord. Där folk skiljer på före och innan, på sina och hans. Osv.

Stil är ofta lite småtrevligt, men just bristen på ifrågasättande gör att jag inte tycker att det platsar i P1.

11:42 PM, April 16, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Stil i P1 har även fått kritik i branschorganet Journalisten just för sin bristande språkbehandling. De yngre rekryterna i just det programmet verkar inte kunna läsa innantills.

12:25 AM, June 02, 2007  
Blogger Space babe said...

Hej Iggy, kan inte hitta inläggen på Journalisten, men bra att det uppmärksammas!

10:57 AM, June 02, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se