June 11, 2007

Vakna, FN!

Jag är en stor beundrare av Maciej Zarembas journalistik. Jag är inte helt övertygad av hans argumentation om de lettiska och polska arbetarna och rörmokarna, men jag är helt övertygad om att han vill väl och ser det han ser. Och han skriver så att jag vill fortsätta läsa.

Jag läser inte så mkt internationell eller prisbelönt journalistik, men jag inbillar mig att han är i världsklass.

Den nya serie han inlett på DN Kultur är helt fantastisk. Den handlar om Kosovo. Och här är del 2. Jag är väldigt lite intresserad av forna Jugoslavien. När jag ska försöka läsa in mig på det föredrar jag lättillgängliga former som film (Ingenmansland) eller serieböcker (av Joe Sacco t ex). Zarembas text får mig att vilja läsa mer. Det är en bedrift. Jag vill att han byter ut de svenska referensorterna han använder som exempel och översätter texten till engelska och låter publicera sig i någon engelskspråkig tidning, typ New York Times eller the Guardian, så att texten får en vidare spridning.

En annan text som kan få mig att läsa om ett ämne som jag är alldeles för lite intresserad av är den senaste Orange-vinnaren, har jag en bestämd känsla av.

Labels: , , ,

3 Comments:

Blogger Fluffgubben said...

När man läser hans extremt välskrivna artiklar om Kosovo, så får man kalrt för sig att detta närmast är att likna vid klondike, fast utan guld i berg och bäckar , utan gömt i infrastruktur och feta skumma kontrakt. Det förvånar mig iof inte, för trots sin självpåtagna helgongloria är, i vart fall inte i mina ögon, FN någon frälsarorganisation. FN är alldeles för stort, och alldeles för beroende av externa aktörers goda vilja och ärliga uppsåt. Dock är världen sådan i dag att tillfället gör tjyven, och därför ser många av FN:s missions runt om i världen idag ut som det i Kosovo.


//Vännen Norman

10:52 AM, June 13, 2007  
Blogger K said...

Hoppsan! Här tycker vi rejält olika du och jag. Mina åsikter om Zaremba liknar mer de här.

5:36 PM, June 13, 2007  
Blogger Fluffgubben said...

Min åsikter om Zaremba begränsar sig till artikeln om Kosovo, som jag tycker sätter ljuset på någonting viktigt. Med risk för att låta som en pannkaka så har jag inga andra åsikter om karln.

//Norman

10:07 PM, June 13, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se