August 5, 2007

Hem från landet


Vi har varit en vecka på landet. Första dagarna var det rätt kyligt och barnen hade det rätt tråkigt. Sen började gästerna droppa in, och det var jättekul, särskilt när gäster som hade barn kom. Men jag upptäckte snabbt också att det var SKITJOBBIGT att jämt stå och laga mat till gäster och diska efteråt. Redan efter frukost började jag tänka på lunchen och middagen. Eller till och med dagen före.

Detta att vi själva stod värdar fick mig att skämmas ännu mer över att när vi förra sommaren hälsade på Sanna på hennes lantställe i Finland så tog vi inte med oss NÅGONTING att äta eller laga mat av. Jag föreslog maken att vi skulle köpa en fårfiol på färjan, men maken tyckte det var onödigt. Och visst, vi kunde ha handlat på närmaste livs, men det gjorde vi aldrig under våra tre dagar.

Lärdom: När man hälsar på folks lantställen OCH ÖVERNATTA ska man ALLTID fråga "Ska jag köpa med mig någon mat?" och för säkerhets skull "ÄR du alldeles säker på att vi inte ska ta med oss nåt ätbart?" och om värdfolket insisterar - ta med en påse frukt. Om man stannar flera dagar ska man ta med åtminstone en tredjedel av de middagar som man tror att man kommer att förtära själv! Jag kommer hädanefter be folk som kommer på besök att ansvara för att laga minst en måltid och diska efter minst en måltid. Gärna flera. Annars har man liksom outstayed one's welcome. Åtminstone för min del.

Jag tröstar mig med att vi diskade rätt mkt under vår vistelse hos Sanna, och att vi nog också hjälpte till att LAGA en del mat i alla fall.

Brasklapp: Min fixering kring detta med maten kanske också hade att göra med att mina föräldrar bodde med oss ett par nätter och jag var väldigt mån om att de skulle få äta gott och näringsriktigt och var lite nojjig över det.
Vid närmare eftertanke - när är jag INTE fixerad vid mat? Men inte lika nervös och nojjig i alla fall. Jag är nog inte kocktyp. Enligt Bill Buford som jag läser nu med stor ansträngning (tycker inte boken är särskilt bra, men man blir onekligen hugrig av den) så njuter kockar av att laga mat till andra. Lite anorexiatendenser om du frågar mig. Jag är framför allt intresserad av att ÄTA god mat. Som någon annan gärna får laga.

Labels: , ,

3 Comments:

Blogger Fluffgubben said...

Vid tillfälle skall jag laga mat år dig - världsapromiss!

Din vän

//Norman

10:46 PM, August 07, 2007  
Blogger Space babe said...

Tack Norman, du är mitt hjärtas tröst och lilja. Och jag kommer att få dig att infria löftet.

6:45 AM, August 08, 2007  
Blogger K said...

Vi har blivit stenhårda på det där. Vi säger till i förväg precis vad vi vill att folk ska ta med sig. Vi lagar gärna maten, men förväntar oss att folk ska hjälpa till med disken (he he). Det är konstigt hur bortskämda vissa är, tycks tro att de kommit till ett hotell. Eller, det är väl bara brist på inlevelse. Man förstår när man har eget ställe.

5:15 PM, August 14, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se