July 14, 2007

Uniformer

Lookalike

Första gången jag såg den här unge mannen tänkte jag att han bar sin kostym som en batmandräkt. Han såg så perfekt ut i den. Han var lång och hade en lite trulig uppsyn som påminde om den där smörsångaren som Parkinson älskar, Michael Bublé (det är alltså han på bilden), fast utan att vara mullig som Bublé (numera är).

Undrar vart han var på väg. Han såg ut som att han var på väg till ett jobb som nykläckt börsmäklare. Han såg lite besvärad ut. Som om han inte hörde hemma bland oss dussinpendlare. Som om han egentligen borde köra en sportbil till jobbet, eller köras av en chaufför i en glänsande Bentley.

Första morgonen hade han en mörk kostym med en blekt blekt blå skjorta och en sidenglänsande blå slips. Inte tokigt alls. Andra gången hade han mörk kostym med rutig skjorta. Jag vet vad Ondskan och Jenny tycker om rutiga skjortor, men den här var faktiskt snygg: ca centimeterstora rutor av röda enkla streck. Såg inte slipsen.

När jag såg honom tänkte jag på den där gången när vi åt middag på Stazione i Duvnäs. En restaurang som ser bättre ut än den är, om ni frågar mig. Medan vi väntade på vår mat kom det in flera som skulle köpa pizza för avhämtning, och av typ fyra kvinnor bar minst tre såna militärgröna västar med liksom sydda rutor (jag vet inte, det heter säkert nåt särskilt, men ni vet kanske vad jag menar). Snacka om uniform! Jag hade inte förstått att de var inne bland Duvnäsfolket, men jag blev snabbt varse!

Jag klär mig säkert också uniformt, fast kanske inte riktigt så där uniformt. Hoppas jag. Jag gillar att tänka mig min stil som eklektisk. Elektrisk.

Labels:

4 Comments:

Blogger Amber said...

Uuuh, han var söt. Kostym är väl ok, bara de inte är kostymiga i huvudet, om du förstår vad jag menar.

10:08 PM, July 15, 2007  
Blogger Staffan B said...

Kostym skulle vara oke för migj om det inte vore för att det just är en civil uniform. Jag har inte ägt en kostym på femton år och redan då vägrade jag att ha den med andra skor än sneakers.

Nu är det ju så att varken då eller nu inte äger några andra skor än sneakers.

Kanske köper jag en ny kostym i framtiden, och hittar flera sätt att vara subversiv och icke-uniform i den manliga uniformen.

9:25 AM, July 17, 2007  
Blogger a spoonful of mint said...

Rutiga skjortor är the shit. Hemma hos oss har alla rutiga skjortor, det är våra uniformer.

/L

11:28 PM, July 18, 2007  
Blogger a spoonful of mint said...

Fast jag har prickigt ibland.

/L

11:29 PM, July 18, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se