August 9, 2007

Tjuvlyssnat

Idag tjuvlyssnade jag på två brudar från Qingtian på tunnelbanan, jag gick på vid Rådmansgatan, de klev av vid Hötorget. De var så där lantligt mulliga och mörka, såg ut att vara på väg till sina arbeten (kl var ca 12) på kinakrog. Samtidigt såg de så blaserade ut. Den ena av dem nästan halvlåg över sin sida av sätet och fick flytta sig när jag kom och satte mig bredvid. Den mittemot mig sa: Gud vad svenskar är fula. (Jag var lite lättad över att inte kunna räknas in i den gruppen för dem.)
- Är de i Spanien snyggare?
Uppfattade inte riktigt svaret, men jag tror att det var jakande.
Det är kul att tjuvlyssna. Men jag avskyr folk som beter sig väldigt ohämmat på kollektiva färdmedel, som skrattar jättehögt eller skriker eller pratar jättehögt eller så.

Labels:

2 Comments:

Blogger Staffan B said...

Påminner mig om när jag och min reskamrat satt vid ett bord i matsalen på båten mellan Shanghai och Hong Kong, vi delade bordet med ett par från Schweiz tror jag det var. Jag och min kompis skojade om maten, och även lite om bordssällskapet, i tre dar eller nåt och på den sista dagen säger schweizermannen på svenska att ja, han kan prata svenska för han hade bott i Sverige som barn.

vi blev förstås ställda och undrade vad vi egentligen hade sagt men framförallt tyckte vi att det var jävligt ohövligt att inte ge sig till känna, säga att man förstår.

nu menar jag inte att du var ohövlig - tvärtom var det ju tjejerna som var ohövliga i tron att de kunde prata ostört. Om de nu trodde det, de kanske inte brydde sig helt enkelt.

10:46 PM, August 11, 2007  
Blogger Staffan B said...

Mitt i natten, som en fasa, slår det mig att det kanske var lite omedvetet rasistiskt tänkt av mig. Att jag utgick ifrån att de skulle "se" på dig att du eventuellt kunde förstå vad de sa. Uh oh. Och som om det skulle vara liksom en unik situation. Stockholm har ju massor med olika etniciteter, i olika mängder. Sorry.

2:33 PM, August 16, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se