August 6, 2007

Hem från landet 2


Kul gubbe

Ju mer tid som förflyter desto mer minns jag bara det roliga. Det är väl ändå en välsignelse? Hur vi satt uppe till 2 för att se Fanny och Alexander i 5 timmar, pratade om original och excentriker vi träffat, hörde högläsning av den kinesiske reformisten Kang You Weis stenhårda dissning av Norge vid hans ankomst till Sverige (han liknar bl a det svenska herraväldet över Norge vid det brittiska över Indien) i översättning av Göran Malmqvist, grillade fläskkarré med koreansk marinering (skär cm-tjocka skivor, lägg i plastpåse över natten med finhackad purjo, vitlök och ingefära, salt, liite soja, honung, en skvätt vin - jag hade i för mkt honung).

Kang gillade Stockholm och Saltsjöbaden så mkt att han köpte en ö och bodde här ett tag.

Bill Buford har just börjat prata om polenta, och det är det bästa i boken hittills. Jag är nog förfärligt intresserad av mat i kulturhistoriskt perpektiv, dessutom känns kapitlet om polenta som det första riktigt personliga i boken. Jag hade blivit lite trött på hans koketterande med hur klumpig, korkad och inkompetent han är på olika sätt i köket. En annan sak jag gillar är att han förklarar hur artificiellt det är med exakta mått i kokböcker.
Jamen, eller hur?! Måtten beror väl för fan på! OBS, jag förstår att det inte gäller bakverk och andra saker som kanske kräver exakta mått, vad vet jag - bearnaise eller så, men den mesta maten kryddar man ju efter smak och efter höjden över havet eller vad fan som helst.

Labels: , ,

3 Comments:

Blogger Gitto said...

Hej!

Jag har inga pengar på mobilen, men visst finns det kattungar kvar (och söta är de också!)! Jag ger ditt nummer till min syrra så ringer hon dig i eftermiddag.

Kram,
Margit

11:48 AM, August 07, 2007  
Blogger Lisa said...

Gillade inte heller Heat som jag tyckte var tjatig och devot i överkant.

Fast när det gäller recept håller jag inte med. Det beror på vilken typ av matlagare man är och vilken typ av mat som ska lagas.

Jag gillar sällan att laga exakt efter recept. Men. När jag lagar rätter från kök jag inte känner till så väl är exakta recept oumbärliga eftersom författaren har en avsikt med receptet som jag kanske inte förstår. Sen när man lärt sig smakerna kan man börja improvisera.

Det finns ett fånigt förakt för folk som lagar mat efter recept. Nästan alltid när folk tycker att "mina" rätter inte smakar bra när de lagar dem själva är det för att de improviserat hejvilt och missat balansen.

7:54 AM, August 09, 2007  
Blogger Space babe said...

Du argumenterar som vanligt väl för din sak och jag är numera böjd att hålla med dig.

Lagar ju själv efter recept mkt, om än kanske inte alltid till punkt och pricka, och när det gäller andra kök är nog precisa mått helt nödvändiga.

Tyvärr smakar det ju inte alltid som det ska ändå.

11:04 PM, August 09, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se