May 14, 2008

Smörgåstårta

Lustigt, igår gjorde jag äntligen smörgåstårta enligt ett gammalt urklipp från DN. Idag hittar jag det på deras matsajt! Allt kommer igen.

Jag trodde verkligen att det var smörgåstårtan i mina drömmar. Tyvärr hade vi inget landgångsbröd, utan använde hönökakor, enligt ett annat recept från AOM. Men hönökaka är faktiskt lite för söt för smörgåstårta. Fyllningen var helt och hållet enligt DN, men jag insåg när vi började äta, att jag faktiskt inte gillar rökt lax. Särskilt inte kallrökt lax. Gillar överhuvudtaget inte rökta saker. Anser det vara en undermålig konserveringsmetod, jag förstår att den finns och att den uppstod på grund av nödtvång, men jag slipper den gärna i min mat.
Det enda rökta som kan vara lite gott är varmrökt sik med en extremt vitlökig sås på creme fraiche etc.

Idag har jag varit hos Tove hela dagen och det var härligt! Hon bor numera i ett stort fint hus i Bromma. Och idag fyller Malin år!

Labels: ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hjärtat mitt, det finns inget svenskt kök. Vi svennar har bara en samling konserveringsmetoder för att överleva vintern.

9:44 AM, May 15, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se