April 28, 2008

Fiskfläsk




När jag var i Holland åt jag på ett enkelt surinamskt ställe. Det var Isses kompis Tamar som berättade att alla surinamska ställen hon varit på har varit bra, hon tror det är för att de varit i Holland så länge och är så många så de kan inte annat än göra sin egen goda mat även till försäljning.

Vi åt varsitt franskbröd med fyllning av fiskgryta. Den fyllningen var så god och mustig, och påminde starkt om smaken av torkad fisk från Kina. Så när jag kom hem letade jag upp en bit torkad fisk som jag bett min syrra skicka förra året, och så gjorde jag kokt fläsk med torkad fisk (med en skvätt soja i och lite muscovadosocker). Det smakade väldigt likt den surinamska fiskgrytan! Jättegott till ris. Säkert mumsigt med nåt chilihett till också.



Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se