October 8, 2008

Duriankaka bortskänkes



Min kompis Yiqing bor numera i Singapore, och hon är bittert saknad av mig. I somras var de i Sverige ett par veckor och kom då på middag. Hon hade med sig ätbara saker i present, och det uppskattar jag verkligen! En mkt bra idé som jag tänker omsätta i handling nästa gång jag reser till Kina. Kinesiskt godis(mest torkade oliver/plommon/annan bär) och nötter tror jag kan gå hem bland svenska kompisar.

Det här bäret är min absoluta favorit både färsk och torkad i sockerlag.

Bland presenterna fanns förutom de på bilden även ett paket smala kexpinnar doppade i choklad som barnen naturligtvis älskade, men jag upptäckte att de finns att köpa på Hongkong Trading som numera ligger på Olofsgatan.

En annan grej som inte finns med här är vakuumpackat, torkat och grillat fläsk i skivor. En mkt konstig produkt. Hade nog kunnat vara god, men den här var smulig och kändes liksom inte fräsch. Smakade mest sött och lite salt och väldigt flottigt. Jag slängde den. Hon berättade att hon brukar köpa den ute, då är den säkert mkt god.

Nu återstår duriankakan, duriante och köttullen. Duriankakan smakade jag på igår. Tyckte den också smakade fläsk. Så den ger jag gärna bort. Mejla mig på pacebabe@gmail.com och ange adress så komma den pronto.

Ikväll ska jag prova durianteet, den kan också komma att hamna på bortskänkes-listan.
Köttullen ska jag nog lyckas tuta i dotra.

9 Comments:

Blogger Jessica said...

Hoppsan!
Du har väl tänkt äta dom hemma va?!
Durian cake, är det som kex eller sockerkaka eller som ihopkletad durianfrukt?

6:45 PM, October 08, 2008  
Blogger Space babe said...

Hej Jessika! Duriankakan luktar nästan igenting och smakar fläsk. Den är som ... hm ... gud jag borde verkligen gå en kurs i att beskriva smaker och konsistenser - nånstans mellan seg kola och deg. Vill du ha den?
Jag ska äntligen odla dina polkabetsfrön (var det va?) i vår nya trädgård!

7:13 PM, October 08, 2008  
Blogger Jessica said...

Jag kommer knappt ihåg vilka frön det var men kom ihåg att förkultivera!

Jag provar gärna kakan!
Du kan mejla på mejllänken på min blogg så får du min adress :)!

9:39 PM, October 08, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Alltså kakan måste väl smaka lite som den där frukten luktar eller?
Nyfiken men inte tillräckligt för att köpa en tror jag.....nja kanske ändå

2:07 PM, October 09, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Oh det lila bayberry åt jag på Nobu första gången. Kanske världens vackraste bär!

6:13 PM, October 14, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Köttull? Rousong? Det skulle jag aldrig klara att ens tuta i min son. Huvvaligen!

8:34 AM, October 20, 2008  
Blogger Space babe said...

Karinw, den smakade bara pyttelite durian. Jag har ätit fryst durian och den smakade mkt mer. När jag hade tillfälle att prova färsk durian i HK 1992 var jag alltför ung och konservativ i smaken för att vilja.

7:17 PM, October 20, 2008  
Blogger Space babe said...

Lisa, visst är de underbara? Jag önskar att de fanns här. Yangmei finns bara under en kort säsong mitt i sommaren, jag har alltid undvikit Kinaresor då eftersom värmen är outhärdlig, men jag kanske måste ge efter för mitt begär...

Inger: Min dotter älskade rousong när hon var bebis, idag kommer hon säkert att vara mer skeptisk.

OK. Är det nån som vill ha lite köttull till skänks då?

7:22 PM, October 20, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Rousong är en av de få kinesiska saker jag inte äter. Tillsammans med sjögurka och kycklingfötter. Ankfötter är bättre.

(Min kommentarsfunktion funkar bara för vissa utvalda, inte för mig. Men Wedholms fisk i Shanghai - det vore väl nåt? ;-)

8:47 AM, October 21, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se