October 7, 2008

Recept: Sojabönor med surkål

Bonussonen är väldigt förtjust i denna rätt. Han uppskattar den mesta kinamaten jag lagar, vilket gläder ett bonusmodershjärta. Dotra däremot säger strikt nej till alla tillagade grönsaker, utom just en och annan sojaböna och ärta. Men surkålen får man pilla bort.

Jag är dålig på att hitta på frestande namn på maträtter. Men så här gör man i alla fall:
Hacka en halv burk xuecai, se nedan.

Hetta upp olja i en wok. Häll i ca ett halv paket frysta skalade sojabönor. Salta väldigt lite eftersom surkålen är väldigt salt. (Om man har mindre salt smak behövs inte extra salt, surkålen räcker.)

Lägg i surkålen. Rör om en stund. Sen slänger jag i lite vanliga frysta svenska ärtor. Det ger en liten sötma som jag tycker är uppfriskande till de ganska mastiga sojabönorna. Smaka av med salt och ev lite socker. Idag hade jag även i vitlök för att variera och för att jag är förkyld.

Jättegott med risgröt! (Ta en mellanliten kastrull, täck botten med 0,5 - 1 cm grötris som du vaskar 3 ggr, fyll på med vatten till 75% av kastrullen, låt koka upp, sen får den stå på 5:an utan lock och sjuda. Rör om ibland för att få bort riskorn från botten. Det måste koka så pass att riskornen hoppar upp, annars blir det ingen klibbig gröt. När den beter sig som klister är gröten klar. Tar ca 40-60 min.)
En snabbare, men tristare variant är att ta gammalt kokt ris och koka upp den med vatten. Det blir inget klibb, men väl rissoppa.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se