February 9, 2010

Konstnär i verkligheten

Såg Linn Fernström på Nyhetsmorgon idag. Det var så konstigt att se henne där. Och de ställde så konstiga frågor till henne, om pengar och priser på tavlor. Det kändes som att hon inte hade ngt där att göra. Hon är ju konstnär. Låt henne vara i sin eremittillvaro och måla. Låt henne fortsätta att omgärdas av mystik.

(Det är ju det som är så häftigt att få vara konstnär - att få lov att vara flummig och asocial. Tyvärr tror jag det inte är så på riktigt. Längre. Kanske aldrig varit så.)

Eller ta ngn mer erfaren typ som verkligen har ngt att säga om det där, som Marianne Lindberg De Geer. Läste nyligen en artikel som hade rubriken "Jag var den enda som inte fick betalt" om hur det är att få ställa ut på museer o d. Minns inte om det var DN eller SvD nu. Filter? Det var nog Filter.

Det här är tydligen inte första gången Linn Fernström är lite malplacé i rutan. Det är inte det att jag inte tycker att framgångsrika konstnärer ska kunna frågas ut om sina inkomster, men det är lite för hafsigt att göra det bara sådär.

Nu ska jag äta "Gudruns goda paj, en oemotståndlig grönsakspaj" från kokboken Gröna rätter som jag köpte en gång på 90-talet. Det är faktiskt jättegod.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 Comments:

Blogger Mikkan said...

Låter lite retro sådär, hela titeln och sådär. I en vegetarisk kokbok som jag har som är urgammal vid det här laget (70-80-talen typ), så fotade de mycket brun mat som de hävdade var asgod, typ brunkålsaladob. Jag är passivt skeptisk till sånt där, men på 90-talet hade man ju vett att klatscha till det mer, som med Gudrun i det här fallet. Hon verkar ju trevlig och gästvänlig liksom, varför inte hennes grönsakspaj tänker man. :)

1:41 PM, February 09, 2010  
Blogger Space babe said...

Vet inte om du menar en Gudrun i allmänhet eller Schyman, men det var nog den första i detta fall.

Haha, brun mat kanske har ett oförtjänt dåligt rykte. En gång käkade jag lunch med en bloggkompis på ett estniskt ställe här i Sthlm och där var maten beige. Kolla in bildbeviset.

11:36 AM, February 12, 2010  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se