November 11, 2005

Osnuddad Stella

Var vid Sickla galleria kl 8.55 igår. Det kom kvinnor trippandes på höga klackar från spridda håll, men inte så många, konstaterade jag belåtet. Själv hade jag klätt mig för strid i klänning (lätt att prova byxor i) och lågklackat. Alla hade vi ett och samma mål. Tyvärr visade det sig att öppettiden för HM i Sickla är felangiven på hemsidan, de öppnar 10 som alla andra HM-butiker i resten av stan. Så in på Ica och fika. Åt en ost- och skinkmacka och varm choklad. Glömde betala för den, kommer jag på nu. Hade nämligen inga kontanter och de tog inte kort. Jag tog ut pengar i bankomaten, samtidigt som jag konstaterade att här är nog typiskt en sån butik som själv fyller på bankomaten, utan att behöva lättrånade värdetransporter. Sen glömde jag helt gå förbi fiket och betala...

För nu var klockan 20 minuter i 10 och jag sällade mig till de andra hardcore-modeslavarna som tryckte på framför HM i Sickla. Det var en lätt absurd upplevelse, måste jag säga. Jag hade i alla fall svårt att hålla mig för skratt när jag stod och väntade utanför gallerian fem i nio. Men en del andra såg helt gravallvarliga ut.

I alla fall. Stod och snackade lite med ett tjejgäng på fyra som jag var lite avundsjuk på. De verkade ha så där Sex and the City-roligt ihop. De var väldigt Sex and the City-roliga också när jag pratade med dem. Roligast var en av de två långa tjejerna. Hon liknade Anna Blomberg som är så rolig i Kvarteret Skatan.
- Förra året när de släppte Karl Lagerfeldt låg jag vid en pool i Brasilien och förbannade min otur för att jag inte var på plats, sa hon. Jag kände en våg av kollektiv avund och nyfikenhet gå genom församlingen runt oss: vad för sorts liv lever man och hur bra förspänt har man om man skulle välja bort att ligga vid en pool i Brasilien för att stå och trängas med 50 köpgalna brudar i en förortsgalleria?

Jag känner att frågan tar ut sig själv på nåt vis och kan få förbli obesvarad.

Den kortaste av dem är en tjej jag känner igen från samhällslinjen i gymnasiet. Hon heter My, minns jag. Hon är nog Carrie. Undrar vad hon gör. Jag kände inte för att fråga just då, men nästa gång ska jag fråga. Jag tror att hon jobbar med IT eller något annat inkomstbringande. Jag vet att hon har barn, för det har jag sett nån gång. Hon verkar också väldigt rolig och slagfärdig. Jag säger såhär bara för att jag är lite låg idag, tror jag. Då har jag väldigt höga tankar om andra.

Butikspersonalen lade omsorgsfullt fram åtta(8!) par jeans och hängde upp några andra plagg på ställningar i en liten sektion precis framför ingången. De öppnade någon minut efter 10. Kl 10.04 fanns inte ett enda plagg kvar. Jag som stått bland dem i främsta ledet hade inte ens lyckats komma fram till ställningarna. Jag har inte ens snuddat vid ett Stellaplagg.

Enligt många tips från medshoppare och tidningar så ska man satsa på att kolla på HM den närmaste tiden efter premiären istället. Önskar att någon sagt det till mig innan jag klev upp 7.30 en ledig dag. Man kan också testa deras postorderservice natten mellan söndag och måndag, har jag för mig.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se