January 3, 2006

Sömnlös i Fucking Åmål

Har läst I skuggan av ett brott av Helena Henschen. Förstår inte riktigt det rikliga berömmet Grabriella Håkansson öste över den i DN. Välskriven, absolut. Men inte den bok jag hade velat läsa om ett mord. Jag vet inte vilken bok jag hade velat läsa, eller om den ens går att skriva. Men det här var lite för förutsägbart, lite för romantiskt. Lite för psykologiserande. För lite fördömande. Eller kanske var hon precis så fördömande som det gick att vara.

Mäns galenskap ger så mycket oftare upphov till ond, bråd död för så många fler, kommer jag på mig själv med att tänka. Men jag förmodar att deras galenskap ofta kan ha sitt ursprung hos en kvinna. The Kvinna.

Har i alla fall slukat boken. Maken kom hem med den på beställning ikväll kl 18 (jag har gått och tittat på den i Pressbyrån och nu var jag desperat efter något att uppslukas av). Borde vara ett gott betyg. Betyder också att jag ej bemödat mig om att läsa vartenda ord. Det fanns gott om ungefär likadana ord i följd.

Började läsa en bok tidigare idag, Doften av vanilj av Lina Talvik som jobbar inom vården, säger baksidestexten, och som skriver därför att böckerna VILL bli skrivna. Släppte den rätt omgående efter att hon beskrivit den kvinnliga huvudpersonen såsom "tunn som en sommarbris". Jag är en hård, men rättvis läsare.

Falukorv. Har jag inte ätit idag. Konstigt, starkt och rätt så smaklöst curryris, däremot. Till middag.

Andra bloggar om: ,

3 Comments:

Blogger Amber said...

Gott om ungefär likadan ord i följd - inte en bra bok. Du gjorde rätt som släppte den. Skulle släppt den från HÖG höjd!

2:55 AM, January 03, 2006  
Blogger Miss Gillette said...

När du säger att mäns galenskap ofta har sitt ursprung i en kvinna, tycker du inte att du vältrar över skulden på kvinnan då? Precis som så många gubbar har gjort i tusentals år?

Du får nog förtydliga hur du menade när du skrev det där för som det står nu luktar det förbannat illa.

12:18 PM, January 04, 2006  
Blogger Space babe said...

Jag menar att många som blir galna har en frånvarande eller på något annat sätt bristfällig föräldrarelation, dvs till mor eller far.

Sen finns det självklart såna som är knäppa ändå.

Och ingen orsak ursäktar handlingar som skadar andra.

12:08 AM, January 07, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se