December 22, 2005

Shop till you drop

Har shoppat med Jenny. Vi träffades på NK. Sprall har fortfarande inte fått in den där leksaken som Vår Bostad tipsat om och som varit slut sen dess. Lillan ska få den, så har hon en bra resleksak om vi åker till Kina i vår. Det är en väska med två möss och några uppsättningar kläder så man kan klä av och på dem. Låter helt fantastiskt, om än något för kvinnligt. Är rädd att jag uppfostrar henne till en kvinna. Men vad är det egentligen för fel med det? Det finns ju könsskillnader. Dessutom är lillan redan så härligt feministisk när hon säger "hon" om allt och alla.

Shoppade loss på Champagne i PK-huset som ska upphöra, rea 50%-70%. Unnade mig att skämma bort mig själv lite. Hade ett uppdämt köpbehov. Skörden blev: en turkos glesstickad mohair-tröja med snöre i hals och ärm, en rosa top för bara 300 kr (efter rabatt) som satt fantastiskt sexigt på mig och en jättesöt äppelgrön halvgenomskinlig blommig blus med krås i ärmar och hals. Jenny sa den sista var lite 50-talets hemmafru. Gillar.

På Zara blev det en fjäderboa-cape (vet faktiskt inte vad jag ska kalla den) i gammelrosa. Kommer nog bli en vardagsfavorit att ha ovanför jeans, men funkar också till klänning och fest.

Åh, jag är så nöjd med livet idag!!! Och dessutom har jag en krönika i SvD idag om att fira jul. Hittar den dock ej på nätet.

Jo, köpte ett jätteenkelt och snyggt skärp också. En bit läder med ett spänne. Ser jättebra ut när det stramar åt och rynkar sig. Åhhh, jag är så bra på att shoppa!!! Men inte alltid. Och jag hoppas och tror verkligen att jag ska använda allt det här nu.

Man måste vara på humör när man shoppar. Känna sig snygg. Då passar allt. Och så ska man helst ha en bra shoppingpartner, som Jenny. Hon har också öga för fina saker, och gärna lite annorlunda än man själv har. Och så ska man bara ha en känsla för vad man vill ha för stil ett tag framöver men inte ha alltför konkreta idéer, för då hittar man aldrig det perfekta plagget. Iofs tycker jag mina stövlar är perfekta som jag köpte med Anita. Problemet med mig och skor är att jag alltid blir svettig eller i alla fall våt. Vet ej om fukten kommer utifrån eller inifrån. Troligtvis det senare. Min favorit-morgonredigerare på jobbet, en skitkärv medelålders man som heter Pecka tycker att jag ska köpa yllefrotté-strumpor, för det har han och han blir aldrig svettig om fötterna. Jag har fortfarande inte skridit till verket.

Ska nog lägga upp lite bilder på inköpen så smått. Åt på Roppongi. En av tjejerna där smajlade upp sig skitmkt mot mig sist jag var där (i tisdags), hon kanske läst min sågning. Eller så har ägaren gjort det. Ha.

Köpte delikatesser till svärfar och plastsvärmor. Personalen frågade vad det fick kosta. Så mycket som möjligt, sa jag. Fast det blev rätt så överkomligt ändå. Kände mig rik idag. (Efter att ha lagt ner flera tusen på tre plagg så kändes allt så billigt. "Va? En liten flaska olivolja för bara 120 kr?") Älskar att känna mig rik.

Andra bloggar om: , ,

4 Comments:

Blogger Ana said...

Vilken bra sågning! Helt sann.

9:47 PM, December 22, 2005  
Blogger Space babe said...

Tack! Kul att få medhåll! Och att det inte bara är jag som fått detta bemötande.

9:56 PM, December 22, 2005  
Anonymous Anonymous said...

Men herregud, hur mycket roligt har du hunnit skriva sen jag kollade sist?

Kan du inte mellanlanda i Hanoi eller nat om ni aker till Kina och hjalpa mig att shoppa. Jag ar helt vardelos. Men helt.

Hrm, kanner igen Ana dar ovan fran UNT. Hej!

3:29 AM, December 23, 2005  
Blogger Space babe said...

Rosita: Ja, jag var hemma en hel dag och då blev det 6 inlägg... Jag mellanlandar JÄTTEGÄRNA i Hanoi!!! Men angående shoppingen så drabbades jag av eftertankens kranka blekhet redan på kvällen. Kläderna såg ej lika bra ut i spegeln hemma som i butiken, kan det ha varit mysbyxorna jag hade på mig?

Hursomhelst håller jag Jenny ansvarig.

10:49 AM, December 24, 2005  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se