March 21, 2006

Chop Sticks regerar

I helgen var vi på Chop Sticks. Maten motsvarade förväntningarna som jag fått från Filmmannen!
Vi tog fem rätter:
Crispy duck - strimlor av ankkött som friterats till stålullskonsistens. Sådär, men köttet kommer med små pannkakor, god sås och purjo och gurka, som man gör små goda rullar av. Kanske kan man istället be att få grillad anka och pannkakorna till.

Friterad biff med grönsaker - sötsur smak, röd sås. Syrran tyckte det påminde om familjens favoriträtt Sötsur fläsk 糖醋排骨, (slurp, bara den är värd en Kinaresa). Jag tyckte den var lite för osalt.

Tofugryta med salt fisk och kyckling - kvällens intressantaste val. Den torkade fisken gav ifrån sig en lätt rutten doft som avskräckte syrran, men inte mig. Maken trodde att lukten berodde på fisksås, men jag känner igen en välfermenterad firre när jag ser den. Ägarna är från HK, där har de lite andra sorters torkade fiskar än vi är vana vid i Zhejiang.

Ångkokt rödtunga - kvällens succé. En stooor hel fisk, de kunde ha klippt fenorna lite och ändå låta det goda fenfettet vara kvar. Lillan åt tre små skålar ris med fisk och sås. God sås (hur fan får de till den? Här behövs en matarkitektonisk wiz, Lisa?), fint strimlad purjo och ingefära. Övertygande.

Pak Choi med vitlök - Jättegod, precis som Filmmannen lovade! Rätt mängd socker. När jag äter pak choi på krogar känns det ofta som att de kokt bladen och sen hällt den goda såsen över. Grönsakerna kommer nämligen alltid in som hela blad. Själv brukar jag skära den i tumtjocka strimlor och woka den i het olja. Ibland har jag tur och bladen är spänstiga, ibland känns de tristare i smaken. Inbillar mig att det beror på hur fräscha pakchoi jag fått tag på.

Förresten! Jag lyckades äntligen få till de där mini-pakchoien. Fick en påse av syster när vi sågs på restaurangen och till middagen nästa dag tog jag bort bladen tills det bara var en liten kärna som återstod, sen wokade jag bladen och kärnorna ganska länge, hade i vitlök, salt och socker. Blev jättegott. Misstaget jag begick sist var att bara skära buketterna i halvor eller kvartar. Då kan man missa en och annan mask som gömmer sig och små sandkorn.

Till Chop Sticks går vi snart igen. Tänk att jag har missat den i alla dessa år! De hade en intressant rätt: jätteräkor med salt äggula. Låter spännande, men nästan lite läskig. De är såna, Hongkongare, äventyrliga. Jag önskar så att jag hade kommit därifrån och dessutom från en gigantisk släkt.

Jag minns en rätt som var kongxin cai (ihåliga bladgrönsaker) med fermenterad tofu (fu ru). Jag fick bara det som tips från min kompis Isse, vars mamma är en matguru, så jag hade liksom aldrig smakat originalet, hur den ska smaka. Min version var sådär.

Andra bloggar om: , ,

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Prova husmans-auberginen nästa gång. Lite oljig i smaken men underbar, särskilt med vitlöksgurkan till.

7:06 PM, March 24, 2006  
Blogger Lisa said...

Åh, jag ska dit snarast! Är det den som ligger mitt i stan?

2:30 PM, April 01, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se