March 14, 2006

Firmafest i fredags

Tänkte skriva något om status, som Jenny också varit inne på. I fredags var jag på firmafest. Till min förvåning blev jag medbjuden på en fördrink. Jag ville verkligen inte missa den fördrinken, så jag skyndade mig som attan för att bli klar på jobbet och sen tog jag en taxi dit.

Såklart var det inte värt det. Det är väldigt sällan som någon tillställning är värt besväret/taxiresan dit. Minns någon att jag var där? Spelar det någon roll för någon? Hade någon lagt märke till att jag INTE var där?

Hon som bjöd med mig. Jag var helt häpen över att hon bad mig medan en annan kollega hörde på. Utan att kollegan blev medbjuden. Men sen så var kollegan där ändå, så antingen måste hon ha blivit bjuden före mig, eller så blev hon bjuden när jag inte hörde det.

Undrar om jag borde ha sagt något då när jag blev bjuden som typ: Kul, eh, ska inte du va med också? Fast man har väl inte riktigt mandat att bjuda med folk till en fördrink som man själv blivit bjuden till, eller?

Hursomhelst.

På festen var det också så tydligt att vissa umgicks med vissa. De flesta höll sig till dom som de känner. Så ock jag. Men jag snackade rätt mkt och dansade jättemkt med en kollega som är mörk och lång och har en egen hemsida där han bl a lagt upp roliga julkort med sig och sin fru. Kul att känna att man kan bluddra på med någon, utan att vara orolig för status och grejor.

Jag blir inte klok på vissa kollegor på jobbet, som liksom känns undflyende och vänliga på samma gång. Men kanske är det samma sak med mig. Jag är en vikarie, och vikarier umgås med vikarier. De som är fasta, men inte sen urminnes tider, kanske inte vill förknippas för mycket med vikarier för vi har lägre status.

Det är inte lätt i livet. Mina kinesiska vänner brukar säga: Åh, tacka din lyckliga stjärna för att du bor i Sverige, i Kina är de mänskliga relationerna så himla komplicerade så man bara döööör.

Jag tror att de har fel. Möjligen finns det utrymme för lite rakare kommunikation här, men i stort sett tror de att det är lättare här för att de inte har känselspröten ute, de vet inte vad som pågår här. Det är bara olika helveten, inte ens olika grader.

Jo, men jag hade trevligt på festen, det hade jag! Dessutom serverades en kycklingleverpastej som bara smääääälte i munnen.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Åjovars! JAG märkte minsann att du var där. Det kan i och för sig kanske bero på att jag är en lång och mörk kollega som dansade massor med dig, samt diskuterade olika etniciteters ph-värden på svett. Jag hade det jättetrevligt, och du samt den fantastiska kycklingleverpastejen är två av skälen till detta!

9:54 PM, March 23, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Hmm... läste visst lite slarvigt. Det var visst förfesten du menade när du undrade om någon hade märkt dig där, och där märkte jag dig ju faktiskt inte. Förmodligen mest beroende på att jag inte var där, men hade jag varit det så hade jag givetvis gjort det. Jojo.

9:58 PM, March 23, 2006  
Blogger Space babe said...

Tack detsamma! Har du anmält dig till nya festen då?

2:43 PM, March 27, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Om du med "nya festen" menar den däringa båtturen så hade jag faktiskt inte gjort det när jag läste din fråga, eftersom jag jobbar morgon och börjar 03.00 dagen efter. Men efter nämnda läsning tänkte jag att - vad fan - jag kan väl offra lite sömn om det blir en trevlig fest. Visserligen måste jag vara nykter, vilket är lite trist bland fyllefryntliga arbetskamrater, men jag kan ha kul ändå (har jag fått för mig).

Är det någon annan fest du menare med "nya" festen frågar jag istället: Vadå för ny fest?!?

1:12 AM, March 30, 2006  
Blogger Space babe said...

Jo, jag menar båtturen.
Shit, börjar du så snortidigt...

8:12 AM, March 30, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Jajamensan! Så jag har tre och en halv timme mellan att båten äntrar kaj, till jag ska sitta redo i redigeringen... Härligt härligt....

11:27 AM, March 30, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se