March 7, 2006

Lyxlunch hos syrran

Var och hälsade på min storasyster och hennes bebis. Han var jättetjock och söt. Man blir så glad av barn. Och trött.

Syrran gjorde risnudlar på fläskbensoppa med färska spenatblad åt mig. Vad kallas den där känslan för som spenat lämnar på tänderna? Det blir liksom jättesvårt att fara med tungan över emaljen. Jättemycket friktion. Sharonfrukt har ibland samma effekt, särskilt de kinesiska, men inte de jag köper från ICA. Apelsiner är väldigt goda just nu.

Syrran tipsar om mini-pak-choi som säljs i Kinaaffärer just nu. Knappt en decimeter höga. "Urgoda", säger hon.

Alla meningar jag skriver börjar jag instinktivt med "jag". Det blir min nya utmaning att hitta på alternativa startord.

1 Comments:

Blogger Miss Gillette said...

Tror inte det finns ett ord för strävheten på tänderna, men det borde finnas! Det är väl oxalsyran som orsakar den i alla fall, tycker jag mig tro att jag vet.

Tänk att det jämt låter så gott när du beskriver kinesiska maträtter! Speciellt dim sum har du skrivit om massor med gånger -- det låter så otroligt exotisk och överjordiskt. Kan inte du ta med mig till nåt ställe där du har godkänt dim summen och se till att jag äntligen får veta vad det är?

11:03 AM, March 08, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se