February 27, 2006

Bästa kinakrogen i Stockholm (/asiater öht)

Finns inte. Sorry, Isaspisa. Men enstaka rätter på enstaka ställen är helt ok. Ångkokt fisk (ring och kolla att de har fått leverans) på Formosa. Deras Tofu Homestyle går heller inte av för hackor. Eller två gånger i grytan-kött är också helt ok.

Hsiang Garden vid Katarina Bangata har nog tyvärr lagt ner, men de hade också en del geniuna rätter.

I helgen fick jag tips av en film-man som är gift med en japanska att Chop Sticks är riktigt bra. Jag har inte varit där sen de öppnade för flera år sen. Då åt jag ingenting minnesvärt. Han rekommenderade särskilt deras wokade pak-choi (bladgrönsak).

Restaurang Aroydee (aka Delux) vid Stora Nygatan 1 har bra dimsum. Deras övriga rätter vet jag inte så mycket om, men ska testa vid tillfälle.

Pad Thai på Sawadee längst inne i Kungshallen, de har även andra bra nudlar. Sist jag var där satt en kille och slurpade i sig deras Sawadee special som såg god ut. Stark och sur, enligt menyn.

Gamla Shilla var fantastisk, hörde av samma filmman att ägarna nu driver en snabb-korean vid Folkungagatan. Missa inte! Bibimbab. Eller var det heter.

Varning för upphaussade Ho's vid Bergsundsstrand. För att inte tala om Videgårds Halv trappa som vem som helst med tillstymmelse till smaklökar måste genomskåda. Som tur är har han lagt ner verksamheten. Gillade heller inte uppskrivna Hanoi (tror jag) i slutet på Birger Jarlsgatan.

Smaklig spis!

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tack snälla för tipsen, jag ska översätta till tjejerna ifall de vill prova. Dom är så nyfikna på allt här, de har bara som övernattningslägenheter så jag förstår att de gärna äter ute.
Mina andra svenska jobbarkompisar var också intresserade, ingen hade hittat någon favoritkineskrog!
Kram och tack från Isapisa

3:07 PM, February 27, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Oooh perfa en liten snabbguide till vart man äter gott i stan alltid intressant!

Jag åt faktiskt på Sawadee bara i förra veckan och blev förvånad över hur bra lunch det var.. ack man har ju vant sig vid sunk-luncher ute..

4:10 PM, February 27, 2006  
Blogger Sixten said...

Det låter som smaklig spis, ska pröva Sawadee igen, det var länge sedan, vet du om det är ngn skillnad på det i kungshallen och det ett stenkast därifrån (för det är väl samma namn?) Och förresten, nej sixten ska inte dröja lika länge nästan till nästan gång. Vet du att Olle heter Sixten?

3:04 PM, February 28, 2006  
Blogger Morelli said...

tack för tips, ska prova bibimpa koreanen på folkkungagatan i dag tror jag...vet du VAR mer exakt?
Måste försvara "Hos" på Hornsgatan lite ändå, deras luncher tex biff med lök tex. är lite bättre än genomsittet i alla fall

8:33 AM, March 01, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Yu[hjärta]Bibimbab ligger på Folkis mellan Södermanna och Renstiernas (norra sidan).

På Chopsticks rekommenderar jag även specialmenyn med "kinesisk husmanskost".

5:23 PM, March 03, 2006  
Anonymous Nook said...

Det bästa asiatiska köket är det vietnamesiska. Den bästa vietnamesiska restaurangen är Viet Garden i London. Den bästa i stockholm är Hanoi och den är bra, tro inget annat.

10:17 PM, June 01, 2009  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se