March 27, 2006

Hjalle och livsledan

Beställde hem Hjalmar Söderberg efter att ha läst Gregorius. Det är en samlade-verk-utgåva, så jag har plöjt Förvillelser som är hans debut, Historietter, som är korta noveller, Martin Bircks ungdom och håller nu på med Doktor Glas.

Det är ingen munter läsning, kan jag säga på en gång. Hjalmar verkade inte ha tyckt att det var mycket bevänt med livet.

Ibland kan jag sitta på tåget och titta på människor med besvikna rynkor. Tittar sen på andra, gärna tonåringar, med ett framtidstrots som verkar orubbligt. Undrar då hur livet kommer gå fram med dem. Ska den där unga välsminkade flickan med Paris Hilton-hund och som får vem hon vill idag, bli ensamstående mamma inom fem år?

Jag känner mig lite för besläktad med Hjalmar dessa dagar. Ofta känns han pubertal, så ock jag.

Det mest intressanta är hans käpphäst: det sexuella tabut mellan unga män och kvinnor i medelklassen. Det ställer verkligen till det för folk. Har man inte en god inkomst så kan man inte gifta sig, inte om man vill kunna upprätthålla någon sorts välnärd fasad.

Männen går under tiden till prostituerade, kvinnor som inte för med sig en stadig förmögenhet förtvinar hemma på kammaren.

När jag läser honom blir jag varse vilken enorm revolution som ägt rum och som vi knappt ägnar en tanke idag. Vad har vi för tabun idag som är omöjliga att rucka på?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se