April 30, 2006

Nyklippt

På väg till ett möte i fredags såg jag en lapp där ett gäng frisörer sökte hårmodeller. Eftersom jag länge varit trött på min icke-frisyr (långt och stort hår) gick jag genast dit och anmälde mitt intresse. Hon som skulle klippa mig tog tveksamt i mitt hår och sa:
- Mucho.

Sen frågade hon mig om jag var beredd på att det kunde bli väldigt kort.
- Gör vad du vill, sa jag.

Hon bokade in en tid för att jag skulle förklippas, så det har jag blivit idag. Nyss. Jag såg ut som en pudel när hon var klar. Snaggad på visa ställen, andra ställen lät hon håret förbli långt. Jag gillar. När jag får platta till det som jag vill ha det, ser jag modern och punkig ut. (Och vid användningen av dessa ord har jag väl automatiskt avslöjat mig som icke-modern och opunkig.)

På tisdag ska jag vara på en liten scen med andra håroffer, få "effekter i håret" och betittas av 80 frisörer. Den kvällen hade jag egentligen tänkt bevista ett besök på Internationella biblioteket av Kinas kanske mest kända författare Yu Hua, men jag har ändå inte hunnit läsa en enda av hans böcker, bara sett filmatiseringen av Att leva av Zhang Yimou, så jag väljer att odla mitt yttre istället - för denna gång.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se