April 8, 2006

En analys av Lag Putte i Så ska det låta

Laget bestod av Daniel "Papa Dee" Wahlgren och Jessika Andersson, känd från Fame Factory. Papa Dee sjöng fantastiskt. Jag har mest hört honom rappa, eller vad det nu är han gör, tala snabbt till musik - det finns nåt annat ord också, typ scat som i den oerhört irriterande Scatman-sången för några år sen. Men alltså, mannen har ju världens sexigaste sångröst. Jag förutsäger att han kommer att erbjudas att ge ut en renodlad sångplatta efter sin insats i Så ska det låta.

Min analys handlar om gruppdynamiken. De verkade lite spända, både han och Jessika A. Jag tror att han rent intuitivt inte gillar sångerskor i den genren som hon tillhör. Hon kunde alla de där typiska, kommersiella låtarna som Hotel California, Mamma Mia etc. När han sjöng var det enbart låtar som lät skitcoola och som inte hon (eller jag) kunde sjunga med i (där avslöjar jag min egen bristande musikaliska bildning).

Å andra sidan tror jag att Papa Dee chockades av sin egen reptilreaktion på Jessika A - hon är fruktansvärt snygg och har ett sug i blicken som får till och med mig att dregla. Så trots att hon inte verkar ha någon smak (inser alla lätt som sett hennes lila, lycrablanka hotpantsbyxdress i årets Melodifestival), så blir han ändå attraherad och vill göra ett gott intryck.

Hon å sin sida kanske känner på sig att här är en cool snubbe, med hatt och kostym och allt, och med kosmopolitisk gencocktail dessutom. Hon, den snygga lantlollan försöker vara trevlig, men blir också osäker när hon inte får något ordentligt gensvar.

Efter att Papa Dee sjungit ännu en av de fina och för en bredare allmänhet okända sångerna (hur fan kan pianisten dem? Fast PD sjöng faktiskt också The Joker från jeansreklamen) så sa Jessika A: Yeah, you're my man! Fast inte så högt så att det hördes särskilt tydligt. Papa Dee hade nog behövt höra det tydligare. Han såg rätt så nollställd ut hela programmet igenom. Och hon med sin underbara röst och snygga nuna vågade sig inte ut på golvet, utan höll sig vid pianot hela tiden. Det är svårt att ta plats som vacker person, tror jag. Folk tycker att man tror att man är nån då. Det är sånt man kan skita i när man blir äldre.

Det andra laget (Meja och Claes Malmberg) såg ut att ha så mycket trevligare och var så mycket lättsammare inställda till varandra.

Ost.

Andra bloggar om: , ,

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Han "toastar", eller det vill säga den jamaicanska varianten på rap (som kom långt före den amerikanska). Andra kända komersiella artister här i väst som gör det är t.e.x Sean Paul, Shaggy m.m

Sedan har ju haft i princip renodlade sång skivor sedan tidigt 90-tal :)

8:47 PM, April 08, 2006  
Blogger Space babe said...

Jaså, han sjunger på sina skivor...(grr...ännu ett bevis på min okunnighet) hm. jag kanske ska ta och lyssna på nån skiva nån gång.

9:59 PM, April 08, 2006  
Blogger ...grönvita sidan upp! said...

Kan du inte dissa Peter Settman lite också? Snälla?

12:04 AM, April 10, 2006  
Blogger Space babe said...

Jag var inte medveten om att jag dissat någon, men visst:

Peter Settman är en sån person som dissar sig själv bara genom att synas.

Förutom det tycker jag faktiskt han funkar bra i sammanhanget.

12:53 AM, April 10, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se