April 2, 2006

Dim sum på Chopsticks

Vi fick inte med oss syrran och svåger, inte heller Maria och make, så det blev bara lilla kärnfamiljen. Det är inte att rekommendera. Dim sum ätes helst i ett stort sällskap. Då kan man beställa kopiösa mängder olika smårätter och det kostar ändå inte stort mer än en bättre lunch.

Chopsticks har ett väldigt stort sortiment av dim sum, av vilket en hel del verkar vara hemgjort. Vi provade gröt med bläckfisk och kött (jättegott, men lite för salt och kanske aningens för mycket glutamat. I vår familj sätter vi en ära i att inte tillsätta glutamat, butiksbuljong o d.) stekt kaka av strimlad yams (god), kaka med majs, ärtor och fläsk (sådär, maken fick min), rättikakaka (för grötig i konsistensen, kan ej jämföras med Aroydees eller Lucky Gardens), söt stekt kaka med bönfyllning och sesamfröm (god först, när den kallnat kände jag en doft av rengöringsmedel) samt riscanellonis med räkor - de var fantastiska, jag var tvungen att beställa en portion till, trots att maken belagt mig med förbud att beställa mer än 6 smårätter.

Nästa gång ska jag beställa mer ångkokta saker, för de friterade och stekta rätterna har en tendens att komma in med lite för mycket olja på sig. Nästa gång ska jag också prova Filmmannens tips: husmansauberginen, trots dess oljighet.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Halla dar, hur gar det med Kinaresan???

3:39 AM, April 06, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se