April 7, 2006

På helvetes (mat)humör

För ett tag sen bad jag maken överraska mig en gång i månaden med en rätt som han inte brukar laga. Han ville genast laga något till den kvällen. Jag sa att jag redan hade planer för kvällsmaten.

Sen gick tiden och jag påminde honom häromdagen om den här månatliga extraordinära middagen. Han föreslog att han skulle laga den till ikväll.

Kl 16.30 ringer han mig och säger att allt i den nordafrikanska kokboken innehåller saker som ska blötläggas i ett dygn eller kokas i tre timmar. Jag föreslår att han tinar lammkotletterna som finns i frysen och gör couscous till. Inombords undrar jag hur det kommer sig att han börjar förbereda sig för en extraordinär middag en timme innan vår vanliga middagstid.

Jag tror jag ska underlätta lite för honom genom att hitta några recept på nätet som jag skulle vilja smaka. Fast det ingår liksom lite i konceptet, att för en gångs skull ska jag kunna bara slippa ta något som helst ansvar för maten (att ha visualiserat/planerat/köpt/förberett den). Å andra sidan finns det en del riktigt mariga recept som jag skulle göra mycket för att slippa göra själv...hehehe.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se