July 5, 2006

Cesarsallad på J, Nacka strand

Först var jag inte så hungrig, så jag beställde bara en förrätt Skagen. Mitt misstag var att jag skummade hela beskrivningen, jag trodde "Skagen" borgade för en maträtt som är omöjlig att misslyckas med om man har stora saftiga räkor som man skalat med omsorg och dessutom har löjrom på.

När jag fick in den insåg jag att det stått "kräftskagen", vilket betyder kräftstjärtar i dillag från Abba eller jag vet inte vad, men kul är det inte. Dessutom kom röran (som smakade uppblött sågspån ungefär) med ett tjockt bröd som det var KUMMIN i. Jag haaatar kummin. Särskilt i bröd.

Jag kunde bara skylla mig själv att jag inte sett att det var kräftskagen, men ingenstans på menyn står det "kumminfoccacia":
utdrag ur menyn:
Kräftskagen på foccacia toppad med löjrom

Jag bad först att få lite annat bröd, vad som helst, vitt och lite rostat, bara inte med kummin i. Det kom tre bitar rostade baguetteskivor som inte gjorde mig gladare. Den Toast Skagen som finns i mina drömmar kommer som en färdig macka med rostat franskbröd med rätt mycket smör på. Var har jag ätit en sådan? Hm...jag kommer nog på det snart. Typ överallt utom här, förmodar jag.

Åt bara löjrommen och beställde in en Cesarsallad. Den var inte heller någon hit. Jag börjar faktiskt ge upp om Cesarsalladerna. Den godaste och första jag ätit var hemma hos Jenny och den gjorde hon själv. Men så är hon ju väldigt duktig på sallader. Hon gör den på samma sätt som man gjorde på syltan i New York där hon serverade.

Jag ska inte vara orättvis. J:s Cesarsallad är helt ok. Dressingen hade något mer sting än den på Rolfs kök, men inte mycket. Kycklingen var klart bättre, ganska ömt tillagad, utan tillstymmelsen till grilldoft här inte. Snarare lätt ångkokt känsla.

Riktiga krutonger i formen, men jag tycker de var lite torra och trista (nån som är förvånad?), hade föredragit krutonger med mer fräschör. Herregud, jag är verkligen ingen man ska bjuda på mat... Om man inte tänkt lägga ner väldigt mycket kärlek och omsorg i tillagningen.

Men det finns faktiskt mat jag gillar, jag lovar!!! T ex på krogen Nam Kee i Amsterdam. Krua Thai i Malmö. Da Won Mein i Greenwich, London. Med mera, med mera!!! Ge inte upp hoppet om mig.

Men jag gillar inte krogar som ger intryck av att vara duktiga på mat som sen inte infriar de förväntningarna. Som J.

Plus för servitrisens trevliga bemötande.

3 Comments:

Blogger Xtian said...

du är fasiken den första jag hör som har fått trevlig service på J

Synd på salladen. Men bra att du håller igång. Med Ceasar alltså...

Skönt oxå att få tips på ställen som du verkligen gillar... Började bli rädd där ett tag. : )

12:07 AM, July 06, 2006  
Blogger Morelli said...

hej hej!

caesarsallad a la "estoril sol" i new york

köp romansallad o krutonger och gör dressingen som betår av: en äggula, rejält med olivolja,citronsaft,några mosade sardeller,lite mosad vitlök,salt, peppar och riven parmesan. Kanske en aning vinäger också för att inte citronsmaken ska ta över för mycket-smaka av, tvätta händerna och blanda salladen med dressing o strö kruonger över. När jag jobbade på estoril så lagade vi till salladen direkt vid gästernas bord. och det var inte Estoril som var syltan, det var Pen Place som låg bredvid och där jag också jobbade.Nu är jag i malmö o vill blogga snart fast jag måste vattna blommor i trädgården o tömma barnpoolen o ta bort den döda fisken ur akvariet...fiskarna dör fast vi gör rätt!! de ville inte ens ha mat o vattnet ser grumligt ut..!!

10:08 AM, July 06, 2006  
Blogger Space babe said...

Xtian: Restaurangchefen var väldigt otrevlig. Han skulle placera oss och när vår värd sa att han bokat bord utomhus sa r-chefen förnämrat: Vi bokar inte bord utomhus. Fortsatte sen att tjafsa med vår värd i onödan, trots att det fanns lediga bord utomhus och vi tillslut också satte oss vid ett. Otroligt oproffsigt. Men servitrisen var schysst och såg väldigt självutplånande ut.

morelli: Heeeej! Äntligen receptet i skriven form. Jag försökte förgäves minnas alla vitala ingrendienser. Blogga snart! Men rengör akvariet först.

9:34 PM, July 06, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se