June 20, 2006

Exotiska poänger

Maken tycker jag ska plocka en exotisk poäng genom att blogga om anklevergröten som min mammas väninna tant Li gjorde. Tant Li kommer ibland och lagar mat åt mig. Tar med sig fläskfärs som hon malt hos en väninna från Hongkong som äger en köttkvarn, hon tycker att det gör världens skillnad med hemmalt kött och industrimalt. Jag kan inte påstå att jag gör det. Sen gör hon dumplings som jag fryser in och som håller mig vid liv ett tag framåt.

Sist hon var här gjorde hon alltså anklevergröt också. Hon kokade tunn risgröt, sen hällde hon i anklevern som hon skurit i tunna strimlor och marinerat i salt, vitpeppar, lite soja och potatismjöl. Jag vet inte om anklever finns att köpa i saluhallar, men hon jobbar på en kinakrog i en förort, och de hade just fått en leverans med ankor inklusive inälvor, så hon tog hit en påse med bara lever. Sen hade vi i en tärning grönsaksbuljong, hackad spenat och gröna ärtor.

Det smakade sådär. Men jag tror det mest beror på att hon saltar för lite. Jag ska prova att salta mer och koka egen buljong. Anklevern är i alla fall väldigt mör och fin. Enligt tant Li är grislever och kycklinglever yang medan anklever är ying, vilket gör den lämplig att förtära på sommaren när det är varmt.

Andra bloggar om: , ,

5 Comments:

Blogger Hanna said...

Är det för att fågel öht är ying? Eller är det ngn annan egenskap som gör den ying?

8:27 PM, June 21, 2006  
Blogger Van Cong Tu said...

Tahnsk for stopping by my blog and commenting. Wish I can speak your language. Greeting from Viet God.

9:19 AM, June 22, 2006  
Blogger Space babe said...

Jag vet inte riktigt, allt jag vet om ying och yang är liksom inlärt i ryggmärgen.

Allt friterat är yang, liksom räkor etc. Vattenmelon, gurka, såna saker är ju uppenbart ying.

Kycklinglever är ju yang, så fågel är ingen ying-garanti.

2:23 PM, June 22, 2006  
Blogger Space babe said...

Gröna mungbönor äter man när det är varmt (=ying) medan röda mungbönor när det är vinter (=värmande, yang). Hundkött är yang.

2:27 PM, June 22, 2006  
Blogger Hanna said...

Ska säga till min tax att han ska passa sig i vinter!

5:56 PM, June 22, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se