June 22, 2006

Makens specialmåltid

Nyligen var maken med till kinaaffären Nordic Chines (sic) på Herkulesgatan. Då köpte han en burk kimchi. Den inspirerade honom att göra bulgogi efter recept från www.kimchi.se.

För er som är lika okunniga som jag, är bulgogi alltså en koreansk rätt där man marinerar tunt skivad entrecote i massor av soja, vitlök, farinsocker etc. Sen steker man köttet och äter det hoprullat i salladsblad med kimchi och ris.

Jag varnade maken för att göra marinaden alltför söt, och han var klok nog att bara ha i en tredjedel av farinsockret som förespråkades i receptet. Nu blev det precis lagom avvägt mellan salt och sött. Mums! Tyvärr hittade inte jag såna dära salladshuvuden som är runda som isberg, men med mkt lösare sittande blad. Det blev kruksallad, vilket maken tyckte var helt ok, men jag tycker de är lite sämre att rulla i.

Medan jag rullade och åt i godan ro fick jag minnesfragment av att ha ätit denna rätt tidigare. Det plågar mig lite att inte kunna placera det minnet, eftersom jag brukar skryta med att jag minns alla mina lyckade måltider. Uppenbarligen gjorde den inget djupare intryck den gången.

Är den någon mer än jag som sörjer den koreanska krogen Shilla? Den låg på Linnegatan. Jag åt en sån underbar skivad marinerad fläsk där som bara smääääälte i munnen. Jag hade ju tänkt gå tillbaka och prova deras ostronrätt etc. Men ack, allt gott är förgängligt. Nu har ju samma ägare en liten lunchrestaurang som Filmmannen tipsat om, I(hjärta)Bibimbap på Folkungagatan, men jag har inte hunnit prova den än.

För att återgå till bulgogin:
- Putsa köttet ordentligt, det gjorde inte jag och nu får vi sitta och spotta ut seniga slamsor lite då och då.
- Jag hade gärna haft lite färsk vårlök inte bara i marinaden utan även i rullarna.
- Dipsåsen kan man skippa. Den gjorde varken till eller från. Köttet är ju redan så smakrikt av marinaden.

Bulgogi på er!

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hörde jag någon nämna mitt namn?
Bulgogi > Yakiniku. Precis som svenska kåldolmar avviker från turkiska dolmar har kanske japanerna anpassat sitt "stekkött" från det koreanska original-"eldköttet" en smula. Fast i Japan kallar man ofta yakiniku "koreansk BBQ" och går gärna till restauranger som drivs av koreaner med 'bul' i borden, och man får förmoda att yakinikun på dessa etablissemang är närmare äkta bulgogi än det där supersöta som serveras på japanska restauranger i Sverige.
YU心BIBIMBAB är fortfarande värt ett besök. Bulgogin får du t ex äta på Arirang Vega.

8:14 PM, June 22, 2006  
Blogger Hanna said...

Jag avvek från min inte äta kött-policy för koreansk BBQ när jag var i Japan. Det var det värt! Inte supersöt.

11:31 AM, June 23, 2006  
Blogger Space babe said...

Filmgubben: Hej på dig! Så du läser fortfarande, roligt! "Bulgogi > Yakiniku" tolkar jag som Bulgogi är större än Yakiniku. Ack, om jag ändå var gift med en japan eller korean. Så mycket gott jag skulle få äta då.

Fast då skulle jag iofs missat svärfars inlagda strömming à Cattelin, som jag gjort i stora lass till kvällens middag. Vill du och frugan käka middag med oss nån gång, ute eller inne?

Vad är "bul"?

Ondskan: Jag har också varit köttvägrare i några år. Återföll dock när jag flyttade hemifrån, först till massiva mängder färdiggrillad kyckling från snabbköpet, sedan allt annat. Numera köper jag rått kött och tillagar!

5:33 PM, June 23, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Bul är koreanska för eld. Bulgogi/yakiniku (焼肉) är en rätt som ska tillagas på bordet medan man äter den och såna ställen har inbyggd gasspis i borden. Inspirerad av dig åt vi faktiskt yakiniku igår på gården. Dippsåsen behövs, till grönsakerna man steker samtidigt; vi hade morötter, aubergine, lök och zucchini. Ingen kimchi men vi hade namul, en gjord på gurka och en på groddar. Givetvis öl till.
Gärna middag. Chopsticks? Vi är i stan mest hela sommaren. Slå en signal eller maila.

8:49 AM, June 26, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se