June 19, 2006

Hemgjort spa och ingen por-tömning

Sparadiset är sådär. Inredningen kändes lite tafflig och hemgjord. Service-attityden var inte superbra heller. Alla där kändes ganska unga och oerfarna. Som glada amatörer. Hon som gjorde behandling på mig var väldigt lätt på handen, det kändes knappt att hon rörde vid huden. Jag somnade. Men innan dess hade jag hunnit bli upprörd över att inte por-tömning ingick. Det tycker jag är själva grejen om man pratar om djuprengöring av huden. Men nä. Jag borde väl ha läst noggrannare på erbjudandet, men jag trodde verkligen att det var standard. Det är det i alla fall i Kina.

Alla var som sagt unga utom hon som vaxade mina vader. Hon var ganska gammal. Men hon var inte heller superbra på service. Så dit går jag nog inte igen. Utom möjligen för att vaxa (halva) benen, för det kostar bara 250, så det kan man ju kosta på sig nån gång per sommar.

På vägen därifrån köpte jag två par skor i en kombinerad hälsokostoch skobutik ägd av en pakistansk kvinna. Fick då tipset om en kinesisk kvinna som masserar billigt och bra om man får rekommendation med sig. Ena paret skorna hade jätterolig klack.

Notera de små strasspärlorna i hörnet vid stortån. Jag såg dem först nu när jag fotade.

Efter lunch på Akki med Tommy låg vi på gräset vid Bofills båge och filosoferade. Jag blev påmind om hur härligt det är att ha vänner som man kan tala med om allt annat än vardagen. Också.

Andra bloggar om: , ,

8 Comments:

Blogger Hanna said...

Portömning är ju själva grejen med ansiktsbehandling!!! Jag blir upprörd. Ansiktsbehandling är ett fint namn på OK jag ger dig 300 spänn så klämmer du mina porisar.

3:48 PM, June 20, 2006  
Blogger Space babe said...

Eller hur!!! Jag håller fullständigt med! När jag opponerade mig sa de: Ja, men det står i vår beskrivning att det inte ingår portömning.

Nu har jag kollat på hemsidan på beskrivningen av ansiktsbehandling och där står det: djuprengöring. Inte ett ord om att portömning INTE ingår. Jag går aldrig dit mer.

5:04 PM, June 20, 2006  
Blogger Xtian said...

Mmmm...portömning..vilket smaskigt ord..

8:19 PM, June 20, 2006  
Blogger Space babe said...

Jag hoppades att någon skulle förstå att uppskatta ordet. Jag har hittills använt ordet por-rengöring, men por-tömning slår det med hästlängder. Det är lite äckligt, men fyller samtidigt helt betydelsen och målet om vart man strävar.

7:50 AM, June 21, 2006  
Blogger Xtian said...

jag har gått o tänkt på det ordet nu ett tag (så mycket har jag att tänka på...). Och nånstans så visualiseras ordet por-tömning med de där lastbilarna som står vid varje restaurang lite då och då och tömmer deras "fettavskiljare" (ännu ett skönt ord). Lukten, den pulserande slangen över trottoaren, den lätt muskulöse killen i tuffa arbetarbrallor. Ja, det känns lite "portömning" över det.

Men det kanske bara är jag...?

9:56 AM, June 21, 2006  
Blogger Space babe said...

Urk, vad äckligt! Vad är fettavskiljare? Du menar inte när de tömmer toaletterna alltså? Mina föräldrar hade krog under hela min uppväxt men jag minns inga såna scener.

Fast det väcker associationer från typ när jag gått förbi pubar på Folkungagatan. Brukar lukta pyton.

2:25 PM, June 22, 2006  
Blogger Xtian said...

klippt från Sundbybergs stad's hemsida:
"När fett kommer ut i avloppet stelnar det på grund av att det blir svalare. När fettet stelnar på rörens insida kan det orsaka avloppsstopp och översvämningar. För att undvika stopp får inte större mängder fett släppas ut i avloppet.

Verksamheter som bidrar med stora mängder fett måste installera en fettavskiljare."

Och restauranger/caféer etc. måste således ha en fettavskiljare

Tömma toaltter vet jag inget om, jag trodde att alla hade vanligt kommunalt avlopp och det "löste sig" den vägen... Men jag eller mina föräldrar har inte haft krog så jag har ju ingen koll på just toalett-tömning.

Det är nästintill en förolämpning mot allt som luktar pyton att säga att det luktar pyton.. så illa luktar det. Tycker jag iallafall.
(men nu har du lärt dig om fettavskiljare i alla fall.. bra va'?)

4:18 PM, June 22, 2006  
Blogger Space babe said...

Gud så intressant! Tänk att jag missat det under alla dessa år! Jag är inte ironisk. (kanske bara lite då, men inte mycket.)

5:35 PM, June 23, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se