June 30, 2006

Cesarsallad på Rolfs kök

Matälskaren har efterlyst stans godaste Cesarsallad. FastFoodLovers har hörsammat hennes rop och gått igenom några ställen. Jag kan idag bidra med Rolfs kök. Salladsdressingen var god, men mesig. Kände inga sardeller whatsoever. De använder rödlök, men jag tycker lök piggar upp när ngt är intentsägande. Kycklingen påstods vara av majs-sort, men jag tyckte den var överstekt och smakade bara fritös. Krutongerna var hårdrostade tunna baguett-skivor som inte heller lockade mig. Jag åt bara salladsbladen.

Rolfs kök har funnit i evigheter, ända sen jag började intressera mig för krogar har jag tänkt gå dit. Idag var första gången och intrycket är att det inte är akut med ett återbesök.

Mitt lunchsällskap var en kinesisk barnsdomskompis som har krog i närheten av Karlaplan. Hon tyckte inte heller det var gott. Hennes teori är att vi som har kinesiska rötter har ofta ätit så myckt gott så vi är lite mer kräsna än andra.

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Har du någon favorit bland tv-kockarna?

8:52 AM, July 01, 2006  
Blogger Fluffgubben said...

Salade normandaise på cafe paix i caen...en dröm med ett berg av färska grönsaker, krispiga gröna äppleskivor, chevrebitar,brödkrutonger,paté bretagne,,,,*dreglar*..
Bara som ett tips lixom...

6:36 PM, July 02, 2006  
Blogger Space babe said...

fredric: Jag tycker nog att Tina är bäst av de svenska. Har inte sett någon som överträffat hennes naturliga charm.

Bland de utländska...hm, ja, nakna kocken är också charmig, men jag kan bli tokig på hans läspande till slut. Jag hade gärna sett den där serien med de två motorcyklande äldre damerna som åkte runt och käkade? Tyvärr har den ju inte sänts i svensk tv, så jag har typ bara hört ryktas om dem eller sett dem i nåt klipp.

Floyd var rätt kul ibland.

Fibbler: Du är så kultiverad som turistar i Normandie! Jag var tvungen att googla på Caen. Ska definitivt prova ditt tips! Jag är på väg till Bordeaux om en vecka. Några tips där?

8:44 PM, July 02, 2006  
Blogger Fluffgubben said...

Tjaaa..

Jag är ju amatörhistoriker med ww2 som specialitet, varför Normandie är ett måste. Åk dit, det är ett sanlöst vacker landskap ned mot atlanten och Engelska kanalen. Hela landstigningssträckan är "breathtaking". Prova fläsket, som är naturligt salt, eftersom grisarna bökar på dom illsalta strandängarna.
Ett besök på något chateu som tillverkar calvados är också att rekommendera. I det sammanhanget kan jag tipsa om pommeau, en alkoholsvagare variant av äppelbrännvin, som smakar himmelskt.

Bordeaux har en fantastiskt vacker antlantkust, och jag kan rekommendera ett besök i Soulac-sur-Mer, en mycket mycket trevlig liten kuststad! I själva Bordeux bör man ( om man tycker om 1600-tals konst) besöka Musée des Beaux-Arts, som rymmer bland annat Flamländsk, Holländsk och Italiensk konst. Glöm inte bort vinet!!!
Château Margaux och Château Palmer producerar världsberömda viner, och i den medeltida staden s:t emilion hittar du också många spännade viner. I distriktet Bordeux finns det över 100 chateuer som producerar vin!..

Ha så trevligt!

Norman B Fibbler

// Världsomsneglare

9:09 PM, July 02, 2006  
Blogger Xtian said...

Tack för att du hjälper till med researchen. Hela Redaktionen sitter med dressing rinnande ur öronen och har fått tinnitus av det ständiga krasandet av krutonger ringande i öronen.

Men vi vågar ju inget annat. Vi är ju lite rädda för Lisa... : )

10:01 AM, July 03, 2006  
Blogger Space babe said...

Xtian, är det verkligen fler än du som skriver på FastFood? Det är ju bara du som lägger upp posterna. Men det gör inget om du har osynliga vänner, jag gillar dig ändå :-)

Lisa är nog jättesnäll, fast jag blev också lite rädd för henne när hon avfärdade TVigårs försök att ta tillbaka sin sågning av Lisa. Kolla bland de tidiga inläggen där om du inte läst. Men jag _vet_ att Lisa är skitsnäll, för hon har gett mig mkt goda råd.

11:15 AM, July 03, 2006  
Blogger Xtian said...

Kära kära space babe. Det finns olika svarsmöjligheter:

1) vi är många på Redaktionen och jag är den som är "webansvarig" eftersom jag är den mest tekniskt kunnige, vilket säger mer om deras kusnkaper än mina. I övrigt har vi en inköpsansvarig, en Redaktionsansvarig och en sleeping partner.

2) Det är bara jag som i mitt storhetsvansinne vill få FastFoodLovers att framstå som en än starkare röst i Snabbmatsdjungeln än vad vi(jag) egentligen är

3) Jag måste låtsas som om det finns mer än en dingboll som tycker det är roligt att springa omkring o handla hälsovådlig mat och tycka till om den

4) jag är bara ding.

Välj vilket eller vilka av ovanstående. Tror att sanningen ligger nånstans där.

Jag hoppas att du gillar oss. För vi gillar dig!

4:32 PM, July 03, 2006  
Blogger Hanna said...

Du glömde svarsalternativ 5: Pluralis majestatis! En alldeles för sällan nyttjad form, som jag tycker att FFL gör all heder av!

4:35 PM, July 03, 2006  
Blogger Space babe said...

Xtian, jag tycker som Ondskan. Du har gjort dig förtjänt av pluralis majestatis oavsett vad. Puss.

5:29 PM, July 03, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se