August 22, 2006

Jag vill kunna smsa bloggpostar! + sångtext

En gång gjorde jag det, eller epostade (eller mms:ade) från mobilen, från ett seminarium om Kina som jag var på. Fick genast ett sms från Jenny där hon sa att mitt mobilnummer låg på bloggen. Jag skyndade mig att be min man radera.

Nu har jag förstått att man ska skriva #end i slutet av bloggposten för att vissa epostprogram inte ska publicera allt om var man skriver ifrån.

Att blogga från mobilen är det ultimata sättet för mig. Det är ju under den där dötiden som man har tid att fundera. En annan bra tid för det är precis när man gått och lagt sig. Då brukar jag tänka att jag ska googla fram sångtexten till den där sentimentala kinesiska schlagern från slutet av 70-talet, som egentligen var ledmotivet i en film om en kvinna som hade blivit galen av sorg på grund av allt hon drabbades av under kulturrevolutionen (ganska vågat, nu när jag ser tillbaka) - hennes man dog och hennes dotter försvann (tror jag, hoppas jag, det är i alla fall vad jag säger när min dotter frågar, att de hittar varandra igen). Den brukar jag sjunga för min dotter som godnattvisa, eftersom jag inte kan så många barnvisor på kinesiska.

- Va e de för sång? Frågar min dotter alltid ett par takter in.
- (På kinesiska)Det handlar om att det växer en ros i hjärtat på en tant. Hon vattnar den med livets vatten.
- E hon ensam?
- Ja, hon är ensam.
- Vaarför?
- För att hon har tappat bort sin dotter. Men hon hittar henne sen.
- Jaha. Sjung den.

心中的玫瑰

在我心灵的深处,
开着一朵玫瑰。
我用生命的泉水,
把它灌溉栽培。
啊,玫瑰,
我心中的玫瑰,
但愿你天长地久,
永远永远把我伴随。
在我忧伤的时候,
是你给我安慰。
在我欢笑的时候,
你使我生活充满光辉。
啊,玫瑰,
我心中的玫瑰,
但愿你天长地久,
永远永远把我伴随。

Googlade den första versen som jag kan, vet nu att filmen hette "Spår av tårar" 《泪痕》 och kom ut 1979.

3 Comments:

Blogger Space babe said...

Kinesiska med min dotter. Svenska med bonussonen och maken.

2:44 PM, August 22, 2006  
Blogger Amber said...

Fint att han kallas för bonussonen! Han blev glad när jag berättade det och sa "Jag e som en liten bonus!".

7:18 PM, August 22, 2006  
Blogger rosa fluff said...

Det är verkligen jättebra att du pratar kinesiska med ditt barn! Jag önskar själv att jag kunde tala mitt andra språk.

8:36 PM, August 22, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se