August 16, 2006

Mina två jag

Normalt eller bipolärt? Jag har förstått att bipolär är en diagnos man sätter på människor som är väldigt illa däran, nästan borderline. Jag befinner mig oftast nånstans mittemellan mina två extremer. Men ibland kommer ändå de här topparna och dalarna. Är det bara mänskligt? Känner ni igen er?

Jag uppåt:
sömnlös
vaknar lätt och kan ej somna om
rusig av livet och alla möjligheter
social
kreativ
modig
pratsam
rastlös
har ej ro att läsa
inte alltid så närvarande
hjärnan snurrar på högvarv
trött av sömnlösheten, men går på hjärnans eget knark
ständigt hungrig, men saknar aptit
mkt energi
planerar lätt in 3 dejter/dag
sprudlar av möjliga blogginlägg
tusen idéer
fattar snabbt, men trögas ner av trötthet
har inget emot att jobba
tycker jag har tusen vänner, fattar inte hur jag ska hinna med alla
vill gå på fest
vet precis vad jag passar i för kläder
superbra på att shoppa, och allt passar
har god smak
extremt nöjd med mig själv och vad jag åstadkommit hittills
enorm tro på vad jag ska komma att prestera i framtiden
rädd för att dö i sömnen och missa allt roligt som finns kvar
älskar att träffa nya människor
känner mig snygg och självlysande
känner mig liderlig
hinner inte laga mat
vältalig och har lätt att formulera mig
uppfinningsrik

Jag neråt:
sover gärna 10 timmar/natt
har lätt att somna
lätt att somna om
ingen/mkt lite energi
vill inte jobba
mkt feg
läser mkt och gärna
har inga idéer
hör dåligt
ser dåligt
trögtänkt
känner mig ensam och utan vänner
vill inte gå på fest
vill bli full för att fly mig själv
har inget att säga
inget att blogga
mycket närvarande i mitt eget låga tillstånd
obekväm i min kropp
vet inte vad jag ska ha på mig för kläder
kan ej shoppa, hittar inget som passar
har ingen smak
äter mycket och gärna, känner mig tillslut lite mullig av allt småätande
har mkt låga tankar om mig själv och mina prestationer
stark oro för hur min framtid ska gestalta sig
identifierar starkt med alkoholister och hemlösa
döden berör mig inte, det kommer kännas vilsamt
obekväm med kollegor och andra människor som jag inte kan blotta hela mitt jag för
känner mig alldaglig, rentav ful
ingen sexlust
ingen lust att laga mat
hittar inga ord
idétorka

7 Comments:

Blogger Hanna said...

Just nu växlar jag blixtsnabbt hela tiden mellan de två polerna. Jag är nog svårt sjuk!

1:35 PM, August 16, 2006  
Blogger Amber said...

Haha, gissar att rätt många kan känna igen sig! Eller - kanske bara jag? ;-)

2:11 PM, August 16, 2006  
Blogger Morelli said...

Det där är jag med!

2:24 PM, August 16, 2006  
Blogger rosa fluff said...

This comment has been removed by a blog administrator.

3:19 PM, August 16, 2006  
Blogger Jessica said...

bipolär används rätt fritt för manodepressiv sjukdom. Manodepressivitet är en skitsjukdom. Jag har hört folk driva stenhårt med "strålisar" men som bortser från vilket jävla lidande det är.
Har man förmågan att intellektuellt fundera över om man är skvatt galen eller inte brukar vanligtvis betyda att man är rätt normal.

Skiftningar i humör är normalt, särskilt hos kvinnor där hormoner kan få en att känna sig på toppen av världen eller längst ner i en grotta. Oroar man sig för att det inte är det så kan man uppsöka sin läkare. Det finns humörstabiliserande medicin.

3:26 PM, August 16, 2006  
Blogger Space babe said...

Hm...märker ni att inga män kommenterar?

3:53 PM, August 16, 2006  
Blogger jacobsteel said...

Jessica har rätt, dom orden används ganska vårdslöst, likaså är det ett vanligt förekommande fenomen. Jag har definitivt känt av det. Räven raskar över isen, jajamen,hej vad det går. ;-)

Vad språkbruket gäller så skiljer man på riktigt allvarliga svängningar och mindre, inte sällan hormon- eller årstids-beroende. För ganska uttömmande beskrivning se här

Och för en liten rolig interaktiv leksak i att dela upp sig se denna länk

4:30 PM, August 19, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se